Hoe werkt inductie bij leukemie?

Ik ben onderzoek aan het doen naar leukemie en ik kom er niet achter hoe de inductie bij leukemie werkt. Ik weet dat het is om de kanker cellen zo veel mogelijk weg te krijgen, maar hoe wordt de chemotherapie gegeven? Is dit echt dag en nacht lang of is dit elke dag xx uur. Wanneer ga je je hier ziek van voelen, mag er iemand bij zijn als je minderjarig bent en heb je een bloed en stem cellen transfusie nodig?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je onderzoek doet? Familie met leukemie?

Antwoorden (1)

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag, omdat er verschillende soorten leukemie en verschillende soorten behandelingen en chemotherapieën zijn. Inductie kan dus ook op verschillenden manieren.
Als vuistregel:
-Je wordt (vrijwel altijd) opgenomen in het ziekenhuis, om daar enkele weken te blijven.
-Je krijgt verschillende soorten geneesmiddelen/chemotherapie, sommige als pil, sommige als injectie, sommige als infuus. Dat kan zowel een continu infuus zijn, of een infuus van enkele urne gevolgd door pauze.
-Hoe ziek je daarvan bent hangt dus ook sterk af van welke chemotherapie je precies krijgt. Sommige mensen hebben er bovendien meer last van dan andere.
-Bij kinderen is 'rooming-in', dus dat één van de ouders er bij blijft (in principe 24/7) tegenwoordig normaal.
-Bloedtransfusie kan nodig zijn bij bloedarmoede (bekenden bijwerking van chemotherapie).
-Stamceltransplantatie is een aparte, zeer zware behandeling die vaak pas als tweede- of derdelijns optie wordt gebruikt als andere behandelingen niet werken.

Link geeft een voorbeeld van een behandeling van ALL, een veelvoorkomende vorm van leukemie.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een meisje die ik kende is overleden aan AML en ik wil heel graag hier meer over te weten zien te komen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En super bedankt voor de reactie! Ik ben aan het kijken hoe alles met AML werkt
tinus1969
3 jaar geleden
Dan kun je toch het beste een keer met haar familie praten - er zijn vuistregels maar elke persoon/situatie is anders.
Hier staan (in het kort) verschillende inductie protocollen (Engels): https://en.wikipedia.org/wiki/Acute_myeloid_leukemia#Induction