Wat voor mogelijkheden heeft een gelaryngectomeerde (stembandloze) om weer te kunnen spreken?

Toegevoegd na 1 minuut:
3 mogelijkheden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Er zijn een paar mogelijkheden, eentje daarvan is het plaatsen van een klein ventiel tussen de luchtpijp en de slokdarm (spraakknoopje). Dit ventiel zorgt er voor dat de patiënt lucht naar zijn slokdarm kan sturen waarmee hij kan spreken, terwijl een klepje in dit ventiel voorkomt dat er eten of drinken vanuit de slokdarm rechtstreeks in de luchtpijp komt. Het enige nadeel is dat het klepje af en toe vervangen moet worden.
Een andere methode is het tegen de keel aanhouden van een apparaat (servox) wat de keel in trilling brengt waardoor de patiënt door middel van articulatie weer kan spreken.
Vroeger, toen er nog geen van bovenstaande technieken bestonden sprak de patiënt door het inslikken van lucht waarna diezelfde lucht weer uitgeboerd werd. Dit boeren veroorzaakt trillingen in de slokdarm waardoor de patiënt zich toch enigszins verstaanbaar kon maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

door en via een soort computer dan heb je tekst in beeld maar ook een geluid klinkt net echt mooi maar het werkt wel