Waarom hebben we last van hooikoorts.?

Ik heb al sinds een paar jaar last van hooikoorts en ik wil wel weten waarom we dat hebben en waarom het bij mij iedere jaar steeds erger wordt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor ook dat het op een gegeven moment weer minder gaat worden. De steigende lijn zal uiteindelijk weer gaan dalen.

Het beste antwoord

En waarom?
Hoewel pollen voor de problemen zorgen, zijn ze niet de oorzaak van hooikoorts. De oorzaak ligt in een enigszins ontspoord of overgevoelig immuunsysteem dat histamine aanmaakt, zodra pollen de slijmvliezen binnendringen. Histamine is een hormoon dat betrokken is bij ontstekingsreacties. Waarom het immuunsysteem bij de één ontspoort en bij de ander niet, is nog niet volledig duidelijk, maar het lijkt er steeds meer op dat we als kind te weinig infecties doormaken en dat onze omgeving zo steriel en hygiënisch is dat we te weinig in contact komen met de bacteriën die goed voor ons zijn. Daarnaast spelen erfelijke factoren een rol.
Vaak hebben mensen met hooikoorts meerdere allergieën of aanverwante klachten zoals astma, een voedselallergie of eczeem. Soms is sprake van kruisallergieën: er is dan zowel een allergie voor een bepaald type pollen, als voor een levensmiddel dat afkomstig is van een verwant type plant. Bloembloesems en appels zijn daar een bekend voorbeeld van, en bij overgevoeligheid voor graspollen kan ook sprake zijn van een voedselovergevoeligheid voor tarwe, aardappels, boekweit, tomaat en pinda. Bij berkenpollen zijn appels, noten, wortels, selderij, sinaasappel en kiwi verdacht. Dus voor hooikoortspatiënten met maag- en darmklachten is het de moeite waard om te proberen die levensmiddelen te laten staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iemand met hooikoorts is allergisch voor stuifmeelkorrels/pollen, vooral van grassoorten. Daarom treedt hooikoorts met name op in de zomermaanden. Maar ook stof of bijvoorbeeld paardenharen kunnen klachten veroorzaken.
Hooikoorts is een allergische neusslijmvliesontsteking of allergische rhinitis en wordt ook wel pollinose genoemd. Bij sommige mensen blijft het niet beperkt tot de neus maar raken ook de ogen, keel en oren ontstoken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je afweersysteem is een beetje in de war. Er komen stoffen binnen waarvan je lichaam denkt dat ze schadelijk zijn en zet het volledige leger aan afweer in (terwijl dat helemaal niet nodig is!). Dat is de histamine die dat doet. Je krijgt last van jeuk en kriebel, tranende ogen, benauwd en zelfs een griepgevoel omdat je lichaam werkelijk in 'oorlog' is met de stoffen.
Zo rond je 20ste kan je het meeste last van hooikoorts krijgen. Meestal begint het na de pubertijd en wordt het steeds minder na je 30ste of na een zwangerschap.
Het ligt dus een beetje aan je leeftijd (je hormonen spelen een belangrijke rol in je afweersysteem) en aan je eetgedrag. Als je veel suikers eet zal je ook sneller last van hooikoorts hebben. Ook een teveel gebruik van dierlijke eiwitten schijnen een 'trigger' te zijn, en bijvoorbeeld ananas is een histamine-bevorderend product, gebruikt dit dus weinig.
Naast hooikoorts kan je ook een voedselintolerantie opbouwen, voor o.a. rauwe appels (gekookt is geen probleem), kersen, perziken, nectarines, hazelnoten, walnoten etc.
Ga voor een uitgebreide test een langs bij een dermatoloog, en zoek uit waar je intolerant voor bent. Gebruik de juiste medicijnen (voor ieder persoon weer anders) om er nog een leuke dag van te maken, want van hooikoorts kan je behoorlijk ziek zijn!