Is roos een ziekte/aandoening? En wat kan er gebeuren als je roos niet behandelt?

Toegevoegd na 37 minuten:
Graag ook het tweede deel van de vraag beantwoorden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Het beste antwoord

De meeste mensen met roos hebben seborrhoisch eczeem. Dat is een overgevoeligheid voor een schimmel op de hoofdhuid. Iedereen heeft die schimmel van nature op zijn huid, maar mensen met roos kunnen er niet zo goed tegen. Daarom kunnen zij het beste anti-roos shampoos gebruiken waarin een werkzame stof zit tegen schimmel zoals seleniumsulfide, octopirox of zink pyrithione

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus even letterlijk je vraag beantwoorden: het is een aandoening ja.

Toegevoegd na 3 uur:
Ok, voor het tweede deel van je antwoord: als je er niets aan doet blijf je jeuk houden. De schilfers zullen zich opstapelen. Dit kan tot ontstekingen leiden en uiteindelijk (tijdelijke) kaalheid.

Maar dit alles is wel afhankelijk van de mate waarin je last hebt van de aandoening en hoeveel je krabt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Uitstekend antwoord. Ik had vroeger ook roos. Jarenlang. De antiroosshampoos van de supermarkt en de drogist hielpen nauwelijks. Tot ik een shampoo ging gebruiken met ketoconazol erin. Ik was binnen enkele weken helemaal van mijn roos af. Na anderhalf jaar (of zoiets) kwam de roos terug. Ik heb toen weer een paar weken mijn haren gewassen met ketoconazol. Sindsdien is de roos niet meer teruggekomen. Ik ben nu al vele jaren roosvrij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heerlijk voor je. Ik liep er al vanaf mijn tienertijd mee. Ben bij toeval een shampoo met zink pyrithione gaan gebruiken. En toen kreeg mijn zoon berg en ben ik erover gaan lezen. Duurde dus bijna 20 jaar voor ik wist dat ik het had. (ook al had ik dus ook af en toe de gezichtsvorm in de wenkbrauwen, langs de neus, op de kin en achter de oor, maar ook daarmee heeft mijn huisarts het niet kunnen diagnosticeren). Maar lang leven internet! Nu ben ik ook vele jaar roos en jeukvrij.

Andere antwoorden (2)

Bij roos is het tempo waarin je huis zich ververst hoger dan normaal. Daar is weinig aan te doen. Het enige wat je kan doen is het resultaat van die verversing (de schilfers) met een goede shampoo te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, roos is niet zomaar droge hoofdhuid of sneller delende hoofdhuid. En er is met de juiste shampoo wel wat aan te doen. Lees maar eens de info van de link die ik toevoegde of zoek zelf op roos en seborrhoisch eczeem op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik citeer alleen maar de huidarts. En misschien is seborrhoisch eczeem niets meer dan het sneller delen van de hoofdhuid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het hier om een schimmel gaat, speelt er iets meer mee dan "gebruik een goede shampoo". Veel shampoos veroorzaken juist een droge huid, waar de schimmel goed op gedijt. Minder vaak shampoo gebruiken is dan juist beter dan de marketingafdeling van "Head and Shoulders" ons wil doen geloven. Voor een deel is het ook accepteren dat je roos hebt, het is vooral de reclame die ons doet geloven dat het hebben van roos iets ergs is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van roos hebben is het schilferen nog wel het minst erge. Mij ging het om de jeuk die je had, en niet omdat dat niet netjes staat maar omdat je van het krabben nog meer ging krabben en er wondjes ontstonden en meer en meer. Door een shampoo te gebruiken die de gist tegengaat ging de jeuk weg en hoefde ik minder vaak de wassen en alles ging in een positieve spiraal.
nou dat wordt voor mij dan een ervaring-antwoord.
ik heb namelijk zelf last van roos.

Een schimmel die bij kinderen 'berg' wordt genoemd.
Het kan ontzettend gaan jeuken en er kunnen kale plekjes ontstaan wanneer je de schimmel niet weg wast en dikke lagen zou laten zitten.
De meeste mensen willen dat niet.
Ik zelf heb van alles geprobeerd om het te verminderen want het is een aandoening en het gaat niet over.
Bij stress kan het jeuken en de schilfers toenemen.

Omdat je met het krabben, wat je beter niet kunt doen, de huid niet open wil halen is het verstandig om een hele zachte, natuurlijke shampoo te gebruiken en deze vooral heel goed uit te spoelen.
Zelf gebruik ik de helemaal puur natuur shampoo van G&W en daar is de jeuk minder door en het verminderd de schilfer-vorming bij mij.

Ik neem aan dat het voor iedereen anders is dus ik kan je alleen mijn eigen ervaring geven.

succes,
Laura

Toegevoegd na 4 minuten:
ohja! roos is overigens ook besmettelijk dus wanneer je iemand anders borstel of kam gebruikt zou die persoon als die er gevoelig voor is het ook kunnen krijgen.
Het blijft een schimmel.

Toegevoegd na 15 minuten:
volgens mij heb ik de verkeerde gegevens in mijn antwoord geschreven.
even los van elkaar:
ik heb roos en schilfers mijn kind heeft last van berg.
ik heb ze in mijn antwoord verward met elkaar,
excuus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Laura, Wat jij bedoelt is seborrhoïsch eczeem. Lees mijn antwoord en de link erbij eens. Berg is de kindervorm van dit eczeem en komt meestal bij baby's voor. Ik heb het als tiener gekregen. Er is dus wel wat aan te doen met speciale behandelshampoos en je hoeft dus niet een zachte shampoo te gebruiken. Dit voorkomt in elk geval het probleem niet en dat is de overgevoeligheid voor die gist. Het is niet de gist zelf want iedereen heeft die gist op zijn huid, maar het is de overgevoeligheid van de huid voor die schimmel. groetjes
Lalena
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan heb ik de verkeerde informatie en is het nu voor mij fijn om te weten dat ik het dus kan behandelen.
hoewel ik er toch echt mijn leven lang last van heb en er zelfs mee naar een huidspecialist ben geweest.
Die heeft mij vertelt dat ik er niets aan kon doen en het alleen zacht kon behandelen.
bedankt voor je informatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een toevoeging nav je eigen toevoeging: roos is niet besmettelijk. Het is dan wel een schimmel die de overgevoeligheid veroorzaakt, maar iedereen heeft die schimmel al. Het zijn alleen mensen met roos die dus niet zo goed tegen die schimmel kunnen. En verder is berg bij kinderen en schilfers en roos bij volwassenen beiden een gevolg van seborrhoisch eczeem (wil niet zeggen dat iedereen met een schilfer dit heeft, want er zijn andere vormen van eczeem of andere huidaandoeningen). Maar berg is de kindervorm van de volwassen vorm waarbij je meer schilfers en roodheid en jeuk hebt.
Heeft je kind berg, let dan op als ze in de puberteit komen, want dan kunnen ze weer last van roos krijgen en kan je behandelshampoo geven.