Hoe merk ik dat ik de ziekte van Crohn heb?

Mijn broer is vorig jaar geopereerd aan zijn darmen omdat hij een geperforeerde darm had en het is namelijk overdraagbaar (De ziekte van Crohn)maar mijn moeder zegt dat ze het denk ze ook heeft en dus ben ik bang dat ik het ook heb want soms heb ik ook last van mijn darmen en dan ben ik bang dat ik het ook heb. De symptomen zijn kramp,gewoon last en erge pijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de huisarts.

Antwoorden (3)

Onder andere door deze symptomen kan het zijn dat je de ziekte van Crohn hebt:
Omdat de darm niet meer goed kan functioneren krijg je pijn, koorts en problemen met de stoelgang. Doordat de darm voedingsstoffen niet goed meer kan opnemen, ontstaat (vaak bloederige) diaree, met als gevolg vermagering, bloedarmoede, en ernstige vermoeidheid.

Er zijn veel theorieën over het ontstaan van de ziekte van Crohn, maar de oorzaak is nog altijd niet precies bekend. De meest gangbare theorie is dat het om een auto-immuunziekte gaat, waarbij het afweersysteem zich tegen lichaamseigen, gezonde weefsels keert en deze probeert af te breken. Waarschijnlijk speelt erfelijke aanleg een belangrijke rol.

Als je denkt dat je ook de ziekte van Crohn hebt, laat je dan onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas heb ik het zelf ook, bij mij begon het met bloed bij mijn ontlasting en extreme moeheid. Als ik nu terug kijk heb ik heel vroeger al symptomen gehad, zoals erg veel buikpijn en aften (wondjes in je mond). Er is ergens op internet een crohntest, daar kun je testen of je misschien crohn zou kunnen hebben, volgens mij is dat op www.remicade.nl. Ik wens je heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chrone kun je laten uitsluiten door een Maag/Lever/Darm specialist middels een darm- en bloedonderzoek.