Als je schildklier te langzaam werkt, heet dat dan Hashimoto of is dat toch iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DHet kan ook zo zijn dat je voorafgaand hyper klachten hebt. En meestal daarna levenslang langzaamwerkend. Het hoeft niet, je schildklier kan ook nornaal blijven werken.. Heel verwarrend allemaal en ieder mens reageert anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan dus hasimoto zijn als je bepaalde antistoffen hebt in je bloed.. Beterschap!!

Het beste antwoord

Een aanvulling op het bovenstaande.

Meestal ontstaat een te trage schildklier door de ziekte van Hashimoto. Door antistoffen wordt de schildklier langzaam of snel vernietigd. .

Daarom wordt nogal eens (ook bij artsen) een te trage schildklier meteen Hashimoto genoemd. Wat niet helemaal klopt.
Want zie boven er zijn ook andere mogelijke oorzaken voor een te trage schildklier.

Zie link hieronder voor andere mogelijke oorzaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Te langzaam werkende schildklier =hypothyreoïdie

Toegevoegd na 2 minuten:
De ziekte van Hashimoto (of hashimoto-thyroiditis) is een chronische ontsteking van de schildklier ('thyroïditis'), waarbij de schildklier te langzaam werkt. Een te traag werkende schildklier wordt hypothyroïdie genoemd; het betekent dat de klier te weinig schildklierhormoon maakt
fremar
13 jaar geleden
Dat heet hypothyreoïdie de schildklier werkt te zwak en produceert te weinig schildklier hormoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte Hashimoto is een auto-immuun ziekte waarbij het eigen lichaam antistoffen aanmaakt tegen de schildklier. Daardoor werkt de schildklier niet meer goed.
Maar een te trage schildklier kan door heel veel verschillende zaken veroorzaakt worden, bijvoorbeeld door een jodium-tekort, een ontsteking of door aangeboren schildklierafwijking.

Het antwoord op jouw vraag is dus: Nee.
Een te trage schildklier kan verschillende oorzaken hebben, wel is het zo dat patienten met Hashimoto altijd een te trage schildklier hebben.