wat is de kans tot genezing met homeopathie ? Of is het "all in the mind", en hoe komt het dat men hierin blijft geloven ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

All in the mind is ook een grote kans op genezing. Ergens in ons zit een knop die we omzetten als we oprecht geloven dat we zullen genezen, en als je weer mentaal kan vechten, bevordert dat de genezing vast en zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt wel een beetje aan het product en de kwaal. Voor ernstige ziektes zou ik me niet verlaten op homeopathie, maar voor eenvoudige dingen als zalf voor blauwe plekken of muggenbulten, en ook dat spul voor doorkomende tandjes bij baby's kan het zeker geen kwaad en werkt het volgens mij ook wel. Bij onze kinderen hielp dat tandenspul prima, en bij baby's kun je nog niet zeggen dat het komt door het idee, het placebo-effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bedoelt met het woord 'homeopathie'. Da's trouwens meteen één van de belangrijkste bronnen van misverstanden over of het nu wel of niet werkt.

Sommige mensen bedoelen met 'homeopathie' alle geneesmiddelen die zijn gebaseerd op natuurlijke grondstoffen. Nu zijn er een boel geneeskrachtige planten, en ook dierlijke producten kunnen erg heilzaam zijn. Dus als je deze betekenis toekent aan het woord 'homeopathie', dan is er zeker een goede kans op genezing.

Andere mensen bedoelen met 'homeopathie' ongeveer hetzelfde, maar dan uitsluitend gebaseerd op plantaardige producten. Alle dierlijke grondstoffen wijzen ze dus af. Deze vorm van homeopathie is beperkter dan de eerstgenoemde, maar toch: er zijn ook veel planten (cq kruiden) die een heilzame werking hebben. Dus ook als je deze betekenis toekent aan het woord 'homeopathie' is er een goede kans op genezing.

Slechts weinigen bedoelen met 'homeopathie' de klassieke homeopathie volgens Hahnemann. Volgens die leer maakt het niet uit waar je grondstoffen vandaan komen - het gaat erom dat je ze "potentieert", dat wil zeggen: op een heel specifieke manier verdunt, schudt, verdunt, schudt, enzovoort.

Deze vorm van homeopathie is wetenschappelijk volkomen onbewezen. Nog nooit heeft iemand ook maar enig effect gezien van op deze wijze bereide middelen.

Toch kunnen ook die middelen een heilzame werking hebben. Dat is, zoals je al schrijft in je vraag, "all in the mind". We noemen dat het placebo-effect.

Of het wel of niet ethisch is mensen te genezen met behulp van dit placebo-effect, is een vraag waar ik hier niet op in zal gaan (misschien in de reacties?). Feit is dat het placebo-effect bestaat. De wetenschap kent alle genezingen die zijn bereikt via de klassieke homeopathie toe aan het placebo-effect; klassiek homeopathen hebben natuurlijk een andere mening.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je maakt een paar klassieke denkfouten (sorry dat ik het zo "hard" zeg). In je eerste alinea zeg je dat er mensen zijn die een universitaire studie hebben gedaan, en die daarna homeopaat zijn geworden, en dat "dus" de homeopathie geloofwaardig is. Hier is een term voor, maar die weet ik zo snel niet. Het komt neer op "als een vooraanstaand persoon iets vindt, dan 'moet' het wel waar zijn". Mag ik je erop wijzen dat er ook vele afgestudeerde mensen zijn, die homeopathie juist afwijzen? Bewijst dat dan niet even hard dat homeopathie dus verkeer is? Die afwijzers zijn overigens in de meerderheid... -- Daarna noem je het welbekende financiële argument. Da's inderdaad een sterk punt. Kijk eens hoe enorm veel geld er kan worden verdiend met homeopathie: je hoeft niet te voldoen aan al die regels waaraan de farmacie (terecht!) wel moet voldoen. Je hoeft nauwelijks kwaliteitscontrole toe te passen. Je mag zelfs elke keer de samenstelling van jouw middeltjes aanpassen zonder dat je dat op de verpakking hoeft te vermelden! Daarbij mag je enorme prijzen vragen voor je spulletjes, terwijl de productie spotgoedkoop is, en je geen kosten hebt aan alle procedures en regelgeving die - helaas - alleen voor farmaceuten geldt. Dus inderdaad, het is een geldkraan van hier tot gunder. Juist daarom is er zo'n enorme lobby tegen kwaliteitscontrole, tegen het constant houden van de samenstelling, en tegen het moeten laten zien dat het middel werkt. -- En dat placebo's werken - ja, dat kan verbazend zijn als je het bij jezelf constateert. Maar het is toch echt zo. Er zijn zelfs mensen gestorven aan een nocebo (da's de negatieve versie van het placebo), en stervende mensen zijn genezen door een placebo.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je hebt een te negatief beeld van artsen. Echt, als een geneeswijze werkt, staan alle artsen juichend langs de route die die nieuwe geneeswijze aflegt. Hoe het werkt is in eerste instantie niet eens van belang, dat zoeken we later wel uit - áls het maar werkt. Precies dat is nu het grote probleem bij de klassieke homeopathie: er is nog niemand in geslaagd te laten zien dat het werkt. Dat is de reden dat deze methode niet wordt geaccepteerd. -- Bij de enorme winsten had ik inderdaad de middelen in gedachten die over het algemeen als "homeopathisch" worden verkocht. Best kans dat de echte klassiek-homeopathische artsen ethischer werken dan die commerciële kruidenverkopers.
Met homeopathie behandelingen heb ik alleen maar goede ervaringen,het helpt altijd direct bij mij tenminste weet niet hoe dat bij anderen is.
Als ik van iets last heb een neem een of twee tabletten van homeopathische afkomst,dan is de klacht meestaal zo weer verdwenen.
Mischien werkt het ook zo snel bij mij omdat ik geloof aan de homeopatische werking en aan de homeopathie zelf,het belangrijkste is doch dat het ook echt helpt en werkt...en dat je niet bang moet zijn om schadelijke bijwerkingen in je lichaam bij te houden of met de latere leeftijd te krijgen.... omdat je steeds chemische medicijnen je lichaam toe heeft gediend.
Probeer de merk A.Vogel of VSM bij kleine klachten het werkt altijd,je moet alleen zelf uitzoeken welke merk bij jou sneller werkt,dat is nogal verschillend per klacht,tenminste bij mij.
Soms werkt a.vogel beter en soms vsm,en als dat niet werkt bij je kun je eens medicijnen proberen van de anthroposophie (rudolf steiner) merk weleda en wala,moeilijk verkijkbar meestaal kun je dit soort kopen in en g&w winkel (gezondheidswinkel).
Je moet gewoon je eigen ervaring maken,alleen als je ernstig ziek wordt dan raad ik je wel aan om naar de doktor te gaan,om met ernstige klachten is de homeopathie nog niet zo ver,bijvoorbeeld longontsteking.