Nee, hoogstens medicijnen Zodat je een betere levenskwaliteit hebt. Ms kun je niet bestrijden met medicijnen helaas!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt misschien een nieuwe behandeling voor MS
Ik vond dit stuk wel interessant:

De toekomst van MS-behandelingen

Het uiteindelijk doel van een MS behandeling bestaat erin om de normale immuuntolerantie t.o.v. myeline te herstellen, zonder dat de andere immuunfuncties in het gedrang komen. Daarnaast is het belangrijk om een beter inzicht te krijgen in het optreden van schade aan de zenuwvezel zelf, een fenomeen dat reeds vroegtijdig bij MS blijkt zichtbaar te zijn. Is dit het gevolg van de immuunintolerantie en is het dus van groot belang zo vroeg mogelijk te starten met een immunomodulerende behandeling? Of staat het er los van en is een andere soort behandeling aangewezen om de schade aan de zenuwvezel te voorkomen of te herstellen? Worden combinaties van verschillende immunomodulerende behandelingen en eventueel zenuwvezelbeschermende behandelingen de toekomst voor MS? Wat is de mogelijke rol van vaccinaties bij MS?

Voor personen met reeds een belangrijke aantasting t.g.v. MS kunnen wij meedelen dat heel wat inspanningen geleverd worden om opnieuw myeline t.h.v. de plaats met demyelinisatie te krijgen. Wetenschappers doen proeven met groeifactoren en transplanteren myeline producerende cellen bij dieren. Klinische studies bij personen met MS zullen wellicht niet meer zo lang uitblijven. De voorbije jaren is het aantal publicaties over MS-behandelingen bijzonder sterk toegenomen. De farmaceutische industrie investeert in MS. De biotechnologische mogelijkheden bieden kansen voor verder onderzoek en ontwikkeling van nieuwe en betere MS-behandelingen. Kortom, personen met MS, hun familie en zorgverleners kunnen met een zeker optimisme naar de toekomst kijken.

bijlage de link