Veel dingen die door de schild klier geregeld worden , over gevoelig voor kou ,hart ritme storingen , slapjes , slechte stoelgang (je kan niet poepen ) bolle kop , (je houd vocht vast in je gezicht ,depressief , enz er zijn nog meer symptomen maar dit dit zijn de dingen die dan het vaakst voor komen . In veel voedsel is jodium toe gevoegd , dus als jij normaal gevarieerd eet is dat bijna onmogelijk twijfel je toch raadpleeg je huis arts . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belangrijkste bron van jodium, blijft toch het normale brood waaraan jodium is toegevoegd... Andere zaken bevatten (is wel de bedoeling volgens de Gezondheidsraad aanbevelingen en convenant met Bakkerswereld) nog steeds niet veel toegevoegd jodium. Lezen op etiketten dus.
Een jodiumtekort kan ontstaan wanneer er te weinig brood, zeevoedsel, zuivel of jodiumhoudend zout (jozo) wordt gegeten. Het tekort aan jodium leidt tot een lagere concentratie van de schildklierhormonen T4 en T3 in het bloed. Dit wordt door de aansturingsorganen van de schildklier -de hypothalamus en de hypofyse- gemeten. Deze geven signalen naar de schildklier dat er te weinig hormonen aanwezig zijn. De schildklier gaat harder werken om te voldoen aan de signalen. Bij voldoende jodium neemt de stimulatie van de aansturingsorganen af zodra er voldoende T3 en T4 wordt gemaakt. Bij een jodiumtekort moet de schildklier echter heel hard werken om te compenseren voor de vraag.

gewichtstoename of afname
intolerantie van kou
een verminderde libido bij mannen
menstruele abnormaliteiten bij vrouwen
symptomen als een droge, ruwe huid en droog haar of haaruitval.
Zie verdere info in bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees goed op etiket van JOZOzout. Want ook zout zonder toegevoegd jodium heet tegenwoordig (lekker verwarrend) JOZOzout. En om nog een misverstandje uit de weg te nemen: zeezout bevat verwaarloosbaar jodium. Dus geen goed alternatief.
Om te beginnen kun je eerst eens je eetgewoonten analyseren.

Eet je zoute vis (zeeprodukten)? Hoeveel sneetjes brood eet je dagelijks (in brood zit - behalve bij natuurvoedingswinkels en dieetbroden - jodiumhoudend zout). Zo'n 4/6 sneetjes per dag zorgen voor meer dan 50% van de dagelijks nodige jodiumhoeveelheid. Tegenwoordig zit jodium ook in koekjes, gebak, crackers, etc.. Omdat eetgewoonten, niet iedereen eet meer brood als ontbijt bijvoorbeeld, veranderen. Echter, dat is nog niet zo goed doorgevoerd. Sommige ontbijtkoeken en crackers bevatten wel toegevoegd jodium, velen echter niet. Dus ook hier kijk op het etiket als je brood door andere produkten gaat vervangen.

Kook je met zout waaraan jodium is toegevoegd? Vroeger was jozozout jodiumhoudend, maar er is nu ook Jozozout dat geen toegevoegd jodium bevat! Dus goed op het etiket kijken.

Verder zit jodium heeeeel beperkt in melk en eieren. Dat is dus veel te weinig om genoeg jodium dagelijks binnen te krijgen.

De schildklier slaat jodium op. Dat wil zeggen dat je bij normale jodiuminname voor meer dan een jaar voorraad hebt. Dus in tijden dat je (vakanties, of anderszins) minder jodium binnenkrijgt, helemaal geen probleem.

Maar als je over jaren te weinig binnenkrijgt, zie je dat eerst de keel verdikt (schildklier wordt groter = struma). De schildklier probeert zoveel mogelijk jodium uit het bloed te halen. Uiteindelijk door tekort aan jodium gaat de schildklier te langzaam werken. Je hebt dan een hypothyreoïdie (vast te stellen in het bloed).

De symptomen zijn die van een te trage schildklier.
Wat vaak het meest op de voorgrond staat is ofwel vermoeidheid, pijnen in spieren/gewrichten of depressie.
Daarnaast zijn er vele andere symptomen.
Zie hieronder in de links.

Als je een jodiumtekort vermoed, ga naar een dokter en laat je keel (grootte van de schildklier) beoordelen en laat bloedprikken op schildklierfunctie.

Een zorg is tegenwoordig dat de vruchtbare vrouwen in de zwangerschap (waar jodiumbehoefte groter is) niet voldoende voorraad jodium hebben. Dus wordt eigenlijk (maar dat lees je weinig) aanbevolen om ervoor te zorgen dat al maanden voor de zwangerschap voldoende jodium (maar ga niet echt extra slikken, want teveel kan voor grote problemen zorgen) wordt gegeten.

Teveel en te weinig jodiuminname ligt dicht bij elkaar (nauwe marge dus).

Ga in ieder geval nooit dagelijks kelp (wat heel veel jodium KAN bevatten) slikken. Dat kan een schildklieraandoening laten ontstaan!