Wat heeft de in bijgaande toelichting omschreven tv-spotje met Alzheimer te maken?

Het gaat om dat tv-spotje waarin mevrouw A met mevrouw B een leuk gesprek heeft. Mevrouw A gaat even weg en komt daarna weer terug met andere kledij aan. Mevrouw A wil voortgaan met dat gesprek, maar mevrouw B staat ineens met haar mond vol tanden niets te zeggen.

9 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Mevrouw A loopt weg om een telefoontje aan te nemen. Ze had eerst donker haar en komt terug met blond haar. Je ziet in dit fimpje dat mevrouw B bij zichzelf denkt: "Ben ik nou gek, of had ze net donker haar?!". Maar omdat mevrouw A net doet of er niets aan de hand is (ze is zogenaamd alleen even weggeweest om een telefoontje af te handelen), zit ze met haar mond vol tanden.
De spot eindigt met de tekst: Met dit gevoel hebben Alzheimer-patienten dagelijks te kampen.
Ze willen dus hiermee aangeven dat Alzheimer-patienten vaak heel verward zijn en soms zelf niet meer weten wat echt is of niet. En daar dan dus twijfelachtig van worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Maar daarom hoeft zij toch geen Alzheimer te hebben? Andere mensen kunnen er ook van in de war raken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, zij is een gezonde vrouw die door de verwarring van de situatie aan haarzelf gaat twijfelen. En om aan "ons" gezonde mensen uit te leggen hoe een Alzheimer-patient zich soms voelt, hebben ze dit grapje uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Wij" kunnen ons de verwarring van de situatie indenken en snappen wat die vrouw op dat moment denkt. En normaal gesproken is het lastig om in te denken hoe een Alzheimer-patient zich voelt. Op deze manier probeert de stichting ons een beeld van de gedachten van Alzheimer-patienten te geven.

Andere antwoorden (1)

Andere mensen kunnen er ook van in de war raken, maar het spotje bedoelt te zeggen dat een alzheimerpatiënt in het dagelijks leven vaak het idee heeft dat dingen veranderd zijn, wel of niet gebeurd zijn, zonder dat ze precies weet wat er veranderd is.
Misschien was het duidelijker geweest als ipv een veranderende mevrouw, de er een kopje thee was weggezet nadat mevrouw al 3 keer had gezegd geen thee te hoeven.
De mevrouw in het filmpje zou zeggen dat ze echt niet hoeft, of het gewoon laten staan. De alzheimer patiënt is al lang vergeten dat ze al 3 kopjes gedronken heeft en gaat drinkt het gewoon op want hehe, ze krijgt eindelijk koffie