Mijn moeder d'r Co2 is veel te hoog, en zit 24 uur per dag aan de zuurstof. Wat gebeurd er als je zuurstof hoger gaat zetten, wordt Co2 dan nog hoger.

Mijn moeder heeft een chronische ontsteking aan haar rechterlong, en heeft al heel vaak vocht weg laten halen maar blijft toch terugkomen. Nu krijgt ze prednison om die ontsteking stabiel te houden, en op de foto's is te zien dat dat ook is. In augustus 2010 viel ze heel veel in slaap, en als je maar een minuut niet tegen haar praten dan sloot ze haar ogen weer. Ik heb toen de huisartsenpost gebeld, en die kwamen gelijk. Haar zuurstofgehalte was maar 62 en haar Co2 was veel te hoog, de arts zei toen als je niet had gebeld dan was ze in een soort coma geraakt en had je haar waarschijnlijk de volgende ochtend dood gevonden. Ze heeft toen op de IC gelegen en naar een week mocht ze weer op de zaal en naar 2,5 week mocht ze weer mee naar huis. Maar wel met 24 uur per dag aan de zuurstof op nummer 1. Nu zijn we 6 maanden verder en ze heeft al 3 longontstekingen te verduren gehad en is nu weer met antibiotica bezig voor een longontsteking. Ze heeft het heel erg benauwd, heeft geen puf om het slijm op te hoesten en loopt alleen nog naar de bank en naar de wc en slaapt bijna de hele dag. Vandaag moeten we eindelijk naar de longarts. Mijn moeder zegt zet het zuurstof dan hoger, dan heb ik het niet zo benauwd. Maar mij lijkt als je dat gaat doen dat dan ook die Co2 weer veel te hoog wordt omdat de longblaasjes niet goed meer functioneren, en die Co2 niet goed het lichaam verlaat. Waardoor ze zichzelf een soort of vergiftigd. Wat kunnen ze nu nog doen. Een hele bange Monique...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow heftig zeg.. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet geen antwoord op je vraag en zou net als de anderen zeggen: vraag een deskundige om advies. Maar wat ik tegen jou wil zeggen: heel veel sterkte en wat moedig dat je je verhaal hier durft te vertellen...

Het beste antwoord

ja, CO2 is een afvalproduct dat wordt uitgeademd. Zet je de zuusrtof hoger dan krijg je meer afvalproducten dus meer CO2. Men kan met labonderzoek dat CO2 heel nauwkeurig bepalen. Wat soms helpt is een slijmoplosser(zoals fluimicil )en een flutter van fa. Ooms allergie . Een flutter is een blaaspijpje dat de lucht laat trillen in de luchtwegen waardoor het slijm makkelijker loslaat. Vraag er naar bij de longarts!
Ik weet niet of er ook al puffertjes gebruikt worden die de luchtwegen verwijden.
Als dat zo is moet je deze volgorde aan houden; puffer 15 min. wachten, flutteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. De longarts zei geen keuze te hebben en heeft de zuurstof van 1 naar 2 liter per uur gezet, met gevolg dat de CO2 hoger wordt in haar lichaam. Maar ze snakt nu naar zuurstof en met de CO2 merkt ze zelf niets, ze gaat meer slapen en raakt dan in een soort coma. Maar haar hart en longen zijn op vertelde hij die hebben al zo hard moeten werken. Dus we doen het er maar mee, en we maken er nog het mooiste van. Vriendelijke groet Monique van Wanrooy

Andere antwoorden (7)

Beste monique, voor dit soort vragen moet je echt je huisarts bellen. Snap dat je bang bent en wens je ook heeeel veel sterkte, maar bel aub direct je huisarts of nightcare. Die mensen zijn hier voor opgeleid en weten wat ze doen. Liefs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een antwoord van een leek. Als je lichaam te weinig zuurstof op kan nemen door slecht(er) werkende longen (om wat voor reden dan ook), dan klinkt het logisch een hoger zuurstofgehalte toe te dienen. Je maakt dan wel meer CO2 aan, maar je hebt de zuurstof gewoon nodig.

Nu is pure zuurstof ook niet lekker voor je longen, omdat dit je longen ook aan kan tasten (tenminste, dit staat me bij, maar een specialist/arts kan hier beslist uitsluitsel over geven), maar je hebt het wel primair nodig. Met voldoende zuurstof in je bloed geneest het lichaam ook sneller. Als je moeder zich beter voelt met meer zuurstof, lijkt me dat toch beter.

De vraag is eigenlijk, wat veroorzaakt de longaandoening/ontsteking en zijn er methoden om CO2 uit te scheiden anders dan door de longen?

Antibiotica is wel goed, maar geen langtijdsoplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry allen.... CO2 gaat omhoog omdat het lichaam het niet kwijt kan door de afwijking in de long niet door meer O2. Meer O2 geeft bij COPD minder ademhalingen en daardoor minder afblazen van CO2.

Beste Monique bel je huisarts of longarts en ga praten over de mogelijkheden. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag absoluut de zuurstof niet verhogen op eigen gezag. Te hoge concentratie zuurstof kan het lichaam niet verwerken. Er zijn te weinig longblaasjes.
Echt in overleg met de huisarts bepalen of het een klein beetje hoger mag.
Je mag altijd de huisartsenpost bellen voor overleg over dit soort zaken, als het op tijden spannend is dat de huisarts er niet is.
En vandaag ga je naar de longarts, die zal de juist hoeveelheid zuurstof bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de chronische ontsteking zal je moeder de stoffen aks CO2 en O2 niet goed kunnen verwerken. O2 heeft ze nodig als voeding voor de weefsels/ het lichaam en CO2 is een restproduct daarvan wat ze niet kan uischeiden. Als je de zuurstof zelf omhoog zet, help je haar niet en kan de prikkel tot ademen wegvallen.......
Nooit op eigen houtje doen dus! Als je je zorgen maakt, goed met de longarts praten en is er in het ziekenhuis geen longverpleegkundige of begeleiding via diegene die de zuurstof levert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op de MAVO 2 jaar scheikunde gehad. Water is H2O. H = waterstof en O = zuurstof. Dus 2 atomen waterstof en 1 atoom zuurstof. Waterstofperoxide is H2O2, dus per molecuul 1 atoom zuurstof meer dan bij water. Leg dat eens voor aan je huisarts of specialist, maar gebruik geen waterstofperoxide op eigen houtje. Ik denk, dat zij dat een slecht advies vinden, maar je weet het nooit. Waterstofperoxide wordt wel gebruikt als spoelmiddel (b.v. een 3 procent concentratie) tegen mondontstekingen.
13 jaar geleden
klinkt raar maar mensen met copd mogen vaak niet meer dan 1 a 2 l o2p/min ivm de co2 stapeling... Dit kan tot coma en alle gevolgen van dien leiden. Nooit zonder overleg met arts of longverpleegkundige doen dus... en als ze het wel doet kortdurend, niet langer dan een paar minuten....