wat is het effect van asbest op onze gezondheid ?

hoe reageert ons lichaam op deze stof ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Asbestvezels kunnen splitsen in kleine, niet met het blote oog waarneembare
vezels. Die kunnen in de lucht terechtkomen en ingeademd worden. Ze dringen
dan zeer diep in de longen door en kunnen ernstige ziekten zoals asbestose,
mesothelioom en longkanker veroorzaken. Asbestvezels zijn dus vooral gevaarlijk bij
inademing. Meestal duiken die ziekten pas tussen 20 en 40 jaar na de blootstelling
aan asbestvezels op. Ze komen voornamelijk voor bij beroepsmatige blootstelling
aan asbest. Maar theoretisch kan elke blootstelling, hoe klein ook, leiden tot
asbestziekten. Het risico wordt groter naarmate er meer vezels worden ingeademd,
bijvoorbeeld als gevolg van het bewerken (boren, zagen, schuren) of beschadigen
van asbesthoudend materiaal. Verder neemt het aantal vezels dat u inademt toe
naarmate u langer aan asbestvezels wordt blootgesteld. Daarom is het belangrijk
dat u het inademen van asbestvezels zo veel mogelijk voorkomt. Bij iedereen is
waakzaamheid geboden.
Het risico van asbest schuilt in het inademen van de vezels. In de buitenlucht
bevinden zich doorgaans zo weinig vezels dat het gezondheidsrisico extreem laag
is. Ook binnenshuis is het risico zeer klein, zolang de asbestvezels stevig vastzitten
in het materiaal waarin ze verwerkt zijn. Maar heel anders wordt het wanneer
asbestvezels uit dat materiaal vrijkomen
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou van eenvoudige antwoorden zonder al te veel technische en geleerde verduidelijking

Andere antwoorden (2)

Zolang asbest in gebonden toestand verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid.
Het gevaar ontstaat al er met asbest wordt gewerkt en vooral als dit mechanisch wordt bewerkt, dan onstaan er kleine deeltjes en ook ontstaat er stof.
Als losse asbestvezels worden ingeademd lopen zij vast in de kleine luchtwegen en longblaasjes. Daar worden de kleine vezels opgenomen door macrofagen (opruimcellen). Vezels die hiervoor te groot zijn, kunnen gaan migreren (wandelen) in de weefsels. Ook kunnen zij zich via de lymfebanen verspreiden en zo terechtkomen op plaatsen ver verwijderd van de kleine luchtwegen. Opgehoeste losse vezels en macrofagen kunnen worden ingeslikt en verlaten het lichaam via het darmstelsel.

Asbestziekten
Als gevolg van blootstelling aan asbest, kunnen verschillende asbestziekten ontstaan:

asbestose
asbestpleuritis
longkanker
mesothelioom (zowel aan longvlies, buikvlies als hartzakje)
pleura verdikking

De meeste ziekten openbaren zich pas tientallen jaren nadat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden en zijn niet of nauwelijks te genezen. In Nederland sterven volgens de Gezondheidsraad jaarlijks naar schatting zo’n 1600 mensen aan asbestziekten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Asbest kan het volgende effect op iemands gezondheid hebben:

Asbestose. De meest voorkomende aandoening, vooral onder personen die lang aan asbest blootgesteld zijn geweest. Een verlittekening van longweefsel, waardoor de long geleidelijk stijf wordt en de luchtruimten in de long verstopt raken. Asbestose bemoeilijkt de ademhaling en maakt longen kwetsbaarder voor infectieziekten als longontsteking en bronchitis, die op hun beurt veel gevaarlijker zijn voor mensen met de aandoening. Asbestose is ongeneeslijk en kan dodelijk zijn.

Longkanker. Komt ook veel voor en er sterven meer mensen aan dan aan asbestose. Interessant is echter dat wanneer blootstelling aan asbest samengaat met de rookgewoonte, de frequentie van longkanker werkelijk omhoogvliegt — veel sterker dan indien de risico’s van roken en van blootstelling aan asbest eenvoudig bij elkaar opgeteld zouden worden.

Mesothelioom. Een zeldzame maar uiterst dodelijke vorm van kanker, die het vlies aantast dat de borst- of buikholte bekleedt. Het kan zich zelfs na beperkte blootstelling aan het mineraal voordoen en nog na een periode van wel veertig jaar de kop opsteken.