Heeft er iemand nog tips om seborroisch eczeem in het gezicht te kunnen bestrijden?

Al heel mijn leven heb ik last van seborroisch eczeem. let wel, dit is hormonale eczeem, ik heb er dus eigenlijk alleen last van (rode plekken met schildertjes in het gezicht naast de neus, op voorhoofd en in mondhoeken..lelijk!!) net vòòr ik mijn regels krijg en tijdens mijn regels, maar het kan soms zò hardnekkig zijn dat ik het niet wegkrijg. Mijn dokter raadt me al jaren aan om het alleen te houden bij Fucicort zalf. Ik mag er geen crémes aan doen terwijl ik die eczeem heb, ook al droogt de huid in het gezicht sneller uit in de winter. Wat ik wel nog heb gelezen op verschillende websites is dat regelmatig drinken van rooibosthee dat zou kunnen behelpen, zelfs zo goed da tik er voor de rest van mijn leven vanaf zou kunnen geraken. Mispoes! Ik drink dagelijks rooibos, minstens twee kommen en gebruik Fucicort zalf telkens wanneer die eczeem terug komt, maar het BLIJFT maar terug komen en ik wil er gewoonweg -volledig- eens van af geraken!

Iedere tip is welkom!

Toegevoegd na 43 seconden:
*schilfertjes (niet 'schildertjes' hé..)

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb het met mijn dokter hier ook nog over gehad, en seborroisch eczeem zou ook de oorzaak kunnen liggen bij de nieren en lever. Ik ga later nog terug bloed laten nemen of alles daar mee in orde is, maar met seb. eczeem moet men eigenlijk kijken naar het 'volledige plaatje' (allergie, astma, hormonen) vooral.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
6.6K

Antwoorden (2)

Zonlicht (ultraviolette straling) heeft een gunstig effect op eczeem. Dus lekker even in het zonnetje of onder de zonnebank (niet te lang, uiteraard).

Ik zou eens langsgaan bij een homeopatisch arts. Vaak kan de homeopathie heel goed helpen bij klachten zoals eczeem.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: je zult de aandoening levenslang houden. Je kunt de verschijnselen onder controle houden, maar in tijden van stress o.i.d. zal het weer de kop opsteken. Bij de een sneller dan bij de ander. Helaas, je kunt er niet helemaal van af raken, zoals je graag zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Tja, mijn huisdokter is zelf al een specialist in homeopathie.. hm. kzal het er nog eens met hem over hebben dan.. Ahja, ik wa sook nog vergeten te zeggen dat ik zware allergische astma heb (volgens mijn dokter gaat eczeem en astma altijd een beetje hand in hand). En tja, zonnen.. hm.. Ik word ook nooit bruin als ik in de zon jkomn. ik verbrand alleen :/ Zonnebank heeft mn dokter al zeker afgeraden (waarom juist weet ik niet maja..) aww ik ben dus gedoemd om eczeem voor de rest van mijn levne te hebben.. Kan het niet veranderen da tik het op mijn bovenarmen krijg of benen in plaats van patat op mijn gezicht? lol... aww...
Dat heb ik nou ook, rond mijn ogen..
Echt afzichtelijk. Ook met periodes..
Ik heb hormonenzalf ervoor, maar dat doet pijn, dus dat gebruik ik niet.
Ik ben zelf ook al jaren opzoek naar iets wat misschien helpt?
Bij mij scheelt wel, dat als ik beter in mijn vel zit, het minder snel opkomt zetten.
Factoren zoals stress en onrust spelen dan erg mee.
Tip; de 3 rrr'en, Rust, Reinheid en Regelmaat.
Slaap voldoende, (dus op tijd erin, op tijd eruit, min. 8 uur slaap, maar ook niet te lang)
Na 's avonds 8 uur niets meer eten.
Genoeg drinken 2 ltr. per dag. (het liefst water of thee)
En gezonde voeding, met niet teveel toevoegingen.
Lekker in je vel zitten speelt daar dus ook mee mee.
Met regels bedoel je je maandstonden?
Dat komt omdat dan je hormonen weer opspelen.
Misschien kun je overwegen om de pil door te slikken. Dit kan absoluut geen kwaad.
(Als je maar geen man bent haha)
En net zoals al gezegd, zonlicht doet wonderen!
En astma staat inderdaad in verband met eczeem.
Ik wens jou heel veel succes, ik heb mijn redding ook nog niet gevonden. Maar deze dingen houden het wel in balans!

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb je wel eens bloed laten prikken om te testen op allergie?