Hoe kan het dat mijn geheugen jaren na een hoofdtrauma veel beter is geworden?

In 1999 heb ik een ongeluk gehad met als gevolg een zware hersenschudding. Mijn korte termijngeheugen is een jaar of 5 heel slecht geweest.
Van de een op de andere dag had ik ineens een extreem goed geheugen. Sindsdien onthoud ik veel kleine details en ook mijn geheugen vanaf zo'n 5 jaar voor het trauma zijn heel gedetailleerd.

Ik las laatst dat dit vaker voorkomt, maar ik ben erg benieuwd hoe dit mogelijk is. *Ik heb echt altijd geluk;)

Toegevoegd na 17 minuten:
Mijn geheugen is nu vele malen beter dan voor het trauma
(oops, vergeten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Mijn geheugen is nu vele malen beter dan voor het trauma
(oops, vergeten)" Oh ja? ;p

Het beste antwoord

Waarschijnlijk hebben beschadigde hersencellen zich weer
kunnen herstellen. Het netwerk is dus weer functioneel zoals het was voor de beschadiging. Je geheugen is ergens opgeslagen en kan nu weer geactiveerd worden doordat de weg naar de 'opslagplaats' weer hersteld is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er waren geen hersencellen afgestorven ( dan is er geen herstel) maar ze waren even buiten werking door de hersenschudding. de neurotransmitters kunnen ook niet zo gefunctioneerd hebben ( die geven alles weer door).
Ik ben ook zo'n geluksvogel. Ik had een hersenvliesontsteking en kon niets meer. Lopen, praten, schrijven, alles moest ik weer leren en nu kan ik alles weer als vanouds. Ik ben dan ook een echt zondagskind!
Gefeliciteerd, dat het weer goed gekomen is.:)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx! Jij ook!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ik de vraag niet goed heb geformuleerd heb ik verder geen antwoorden gekregen. Als ik bedoelde wat ik schreef, was jouwe een goed antwoord:)