Ik heb een griepprik gehad, want ik ben 62 jaar. Het is echter tientallen jaren geleden dat ik echt griep heb gehad. Heeft de griepprik dan wel zin?

Of verstoort de griepprik het immuunsysteem van mensen die zelden of nooit griep hebben gehad? Ben ik dan vatbaarder voor griep als ik een keer de griepprik heb gehad en dan een tijd niet? 1 keer die prik, altijd die prik?

13 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (7)

Je zit nu in een risicogroep omdat je al een 'beetje'op leeftijd bent.
Als je nu de griep krijgt dat zal hij niet zo heftig zijn als zonder griepprik!
Je bent overigens niet verplicht de griepprik te halen hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft wel zin om elk jaar opnieuw de griepprik te halen, want elk jaar kunnen er nieuwe/andere griepvirussen zijn. De griepprik bevat daarom elk jaar andere virusdeeltjes.
Uw lichaam maakt na de injectie afweerstoffen tegen de griepvirussen die in de griepprik zitten.
Mocht u tóch nog de griep krijgen, dan zult u minder ziek worden dan u zou zijn geweest zonder griepprik.

U bent natuurlijk niet verplicht elk jaar de griepprik te halen als u dat niet wilt, maar het is wel raadzaam omdat u qua leeftijd in de risicogroep zit. Mocht u zonder griepprik infuenza (échte griep) krijgen, dan is er het risico dat u eraan overlijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de jaarlijkse griepprik wordt samengesteld aan de hand van door het WHO (world health organisation) voor dat jaar de verwachte meest voorkomende griepvirussen. dit zijn vaak oude virussen die door omgevingsdruk een iets andere genetische code (genetic drift) hebben gekregen. hierdoor zal het immuunsysteem de virussen niet meteen herkennen. dit kan bij mensen met een verzwakt immuunsysteem (mensen met medicaties bij kanker, auto-immuunziekten of transplantaties) voor problemen zorgen. ook bij mensen op leeftijd geven deze nieuwe virussen een mogelijk probleem. het griepvaccin dient als een zogenaamd prophylaxe om te voorkomen dat de virussen aanvankelijk een individu ziek kunnen maken.
het maakt niet uit wanneer je voor het laatst griep hebt gehad. in principe kan iedereen van de nieuwe virustypen ziek worden. echter de een heeft iets meer kans om een immuunrespons op te roepen dan de ander (afhankelijk van je HLA)
conclusie: het griepvaccin is een handige methode om te voorkomen dat men ziek wordt van het jaarlijks terugkomende griepvirus. iedereen kan in principe ziek worden, echter sommige mensen zijn meet 'at risk' dan anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een belangrijke reden om de griepprik te nemen: dat je geen griep hebt gehad, betekent niet dat je het griep virus niet hebt gedragen. Mensen die veel met 'ouderen' in aanraking komen wordt daarom aangeraden zich te vaccineren. Zo voorkom je dat je zelf het virus overbrengt. Mocht je om wat voor reden dan ook volgend jaar geen vaccin willen, dan kan dat verder geen kwaad. Je wordt van het vaccin niet zwakker. Mooie kans om nog 2 fabeltjes tegen te spreken. 1. Van de griepprik kun je nooit griep krijgen! 2. Een stevige verkoudheid is vervelend maar is geen griep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zeg je, dat je tegenspreekt, dat een stevige verkoudheid geen griep is? Dan volgens jou is een stevige verkoudheid wel een griep. Of heb ik dat van jou verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ongelukkig geformuleerd waarschijnlijk. Ik bedoel dat een veel gehoorde opmerking is: ik heb de griepprik gehad, maar werd na 1 week al verkouden! Verkoudheid en griep zijn 2 verschillende dingen en tegen verkoudheid wordt niet massaal gevaccineerd. misschien puntje 1 ook nog even verduidelijken. je kunt van de griepprik dus géén griep krijgen. Ik hoop dat het zo duidelijk is(en dat je inmiddels een beslissing hebt genomen). Groetjes!
Zo weinig ziek geweest...waarom dan alvast een cocktail in laten spuiten voor het geval dat?
Ik heb hem niet gehaald, nog geen jaar. Als ik ziek word, zie ik het dan wel.

Mensen met hartproblemen of astma of andere kwetsbaren hebben de kans om de griepprik te halen. Prima. Eigen beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het effect van vaccineren tegen griep is omstreden, voorzichtig uitgedrukt. Er wordt aangenomen dat de hogere sterfte in de wintermaanden het gevolg is van griep. Dat is nauwelijks tot niet het geval omdat die oversterfte met of zonder griepgolf ongeveer hetzelfde blijkt te zijn. Dan vraag ik me af wat er van de bewering heel blijft dat vaccineren tegen griep een significant aantal overlijdens voorkomt.

Er zijn wetenschappers die al een aantal jaren vraagtekens zetten bij het nut van griepvaccinaties. Mijns inziens is er absoluut geen bewijs dat die vaccinaties iets substantieels uithalen voor onze gezondheid, ook niet voor de beoogde risicogroepen. Er zijn wel wetenschappers die beweren van wel maar hun argumenten zijn flinterdun.

Evenmin is er bewijs voor het tegendeel; dus dat je van griepvaccinaties eerder ziek zou worden, ongeacht of dat eenmalig is of jaar op jaar. Misschien moet je die recente uitzending van Zembla (zie hieronder) eens bekijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen hebben in hun lange leven al zoveel varianten van griep gehad dat er een weerstand daarvoor is. Toch is het voor veel mensen verstandig om te enten tegen vormen die hier nog niet zijn geweest.