Allergie niet aangetoond; wel klachten. Wie herkent dit?

Ik heb sinds de zomer allergische rhinitis (dagelijks veel niezen, verstopte neus, loopneus, jeuk). We hebben sinds februari j.l. 2 cavia's en ik had altijd een beetje last van hooikoorts in de zomer. Maar dit jaar is het allemaal veel erger.

Als ik een tablet Cetirizine slik gaan de klachten over. Volgens de bloedtest (Phadiatop Test) ben ik echter nergens allergisch voor. Hoe kan dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 1 minuut:
Van de cavia's had ik trouwens geen klachten toen zij in huis kwamen. Ze zijn er al vanaf februari en ik kreeg in de zomer (veel) meer klachten dan normaal.

Toegevoegd na 1 uur:
Heb de huisarts gesproken: ze hebben wel op cavia getest maar daar kwam dus ook niks uit. Ik kan bij de kleine groep horen waarbij uit de test niks komt maar er toch wel een allergie is. Dat is het manco van de Phadiatop Test, is wel redelijk betrouwbaar maar niet 100% waterdicht. Het blijft dus gissen. In het voorjaar de cavia's maar naar buiten en kijken hoe ik daarop reageer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen baby's. Zijn 2 beertjes (-;

Het beste antwoord

De Phadiatop test, onderzoekt alleen maar de meest voorkomende allergieën en daar zit cavia-allergie niet bij.
Er zijn veel dierenliefhebbers die allergisch zijn voor hun huisdier maar hun dierenliefde is groter dan hun allergielast. Bij jou helpt Cetrizine, dus is de keus pillen het huis in of cavia's het huis uit (wel naar een goed adres natuurlijk).
Wat je ook nog kan doen is een weekend de cavia's elders laten logeren of zelf uit logeren gaan en dan bezien of de klachten er nog zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gek, want de huisarts heeft op het formulier voor het lab duidelijk "cavia" erbij gezet. Als de algemene test al negatief is kijken ze blijkbaar niet verder naar cavia. Helaas is je optie een weekend de cavia's de deur uit niet haalbaar omdat dit geen zin heeft. De allergenen schijnen nog een half jaar in het huis rond te blijven hangen. Maar in ieder geval bedankt voor je meedenken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de link bij dit antwoord eens goed bekeken, dank daarvoor!, en inderdaad test de Phadiatop Test niet op allergie voor knaagdieren. Aangezien ik dus waarschijnlijk (de waarde van een totaaltest is dus beperkt) niet allergisch ben voor pollen, huisstofmijt, katten, honden (die we niet hebben) en een bepaalde soort schimmel kan ik maar 1 ding bedenken: de cavia's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle link. Gaf mij veel info die ik nog niet wist.