Wat is het verschil tussen gangreen en de ziekte van Buerger?

Mijn oma had 'gangreen', zo vertelde mijn moeder, waardoor mijn oma een enorme hoeveelheid vlees in haar been was kwijtgeraakt. Is dit wel gangreen, of iets anders?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat er 2 soorten gangreen zijn: droog en nat, maar de symptomen van deze 2 lijken niet erg op die van mijn oma!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat er 2 soorten gangreen zijn: droog en nat, maar de symptomen van deze 2 lijken niet erg op die van mijn oma!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

De ziekte van Buerger is een chronische ontsteking van de bloedvaten. Deze leidt uiteindelijk tot vaatschade en het ontstaan van trombose. Dir kan worden behandeld.
Gangreen is het afsterven van weefsel. Het is een rottingsproces. En dat kan idd nat en droog gangreen zijn.
Gangreen is een voortschrijdend proces wat niet kan worden behandeld.

Toegevoegd na 36 seconden:
Dir = dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat heet Gangreen. Oftewel, koudvuur waarbij weefsel afsterft.

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/116/Gangreen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de ziekte van Buerger sterft het weefsel ook af, maar op een hele andere manier. Niet door rotting van het vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gangreen wordt genoemd : Het afsterven van een deel van het lichaam. Heet ook wel wondkoorts of necrose.
Ontstaat als bloedvaten richting dat weefsel langere tijd afgesloten zijn. (denk daarbij aan uren, niet aan dagen, ook niet aan minuten)
Dit is levens bedreigend omdat afstervend weefsel dodelijk gif produceert. 1 van de weinige levens reddende middelen is het totaal wegsnijden van alle afgestorven weefsel en zogren dat de rest van het weefsel WEL (weer) bloed doorstroming krijgt voor zuurstof en voedingsstoffen.

Als dat vlees operatief verwijderd is zou het heel goed gangreen kunnen zijn.

De ziekte van buerger zou een veroorzaker van gangreen kunnen zijn....er zijn meerdere veroorzakers van gangreen mogelijk....deze ontstekingen (ziekte van buerger) aan bloedvaten kunnen dus de aderen afsluiten waardoor de toevoer van de zuurstof en voedingsmiddelen naar betreffend lichaamsdeel stagneert waarna na enkele uren afsterving begint. Alleen direct medisch ingrijpen na het verstopt raken van vaten kan soms nog helpen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ken iemand waarvan een bloedvat naar een stuk darm afgesloten raakte (lidteken weefsel als veroorzaker).
Dat heeft deze persoon, overigens nog vrij jong , na verwijderen van dat stuk darm, wegens bijna te laat ingrijpen maar met moeite overleefd.