Wat is het verschil tussen de waarden van DHEA en DHEAS in het bloed?

De eerste waarde is veel te hoog bij mij en de 2e waarde is wel normaal.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
6.2K
Erna55
3 jaar geleden
Een arts heeft een bloedtest aangevraagd vanwege klachten die je hebt. De arts heeft je de uitslag gegeven. De arts zal verteld hebben wat het betekent.....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Erna55, uiteraard, maar dat duurt nog wel even voordat ik toelichting krijg. En aangezien ik altijd zelf ook mijn dossier inkijk van het ziekenhuis, en ik ergens niet helemaal uitkom dan ga ik op onderzoek uit. Ik vraag hier ook niet om een diagnose.

Antwoorden (1)

DHEA-S (De Hydro Epi Andosteron Sulfaat) is een zwak mannelijk geslachtshormoon dat zowel bij mannen als vrouwen wordt geproduceerd in de bijnieren. Afwijkende niveaus kunnen passen bij een ontregeling van de hormoonproductie.
Bij een laag DHEA gehalte voelt u zich moe. Het kan zijn dat de test juist een te hoog DHEA niveau als uitslag geeft. Waarschijnlijk komt dit door DHEA stapeling. Het hormoon wordt niet goed omgezet.
De test meet de hoeveelheid dehydroepiandrosteronsulfaat (DHEA-S) in het bloed. DHEA-S is een androgeen, een mannelijk geslachtshormoon, dat zowel bij mannen als bij vrouwen aanwezig is. Het speelt een rol bij de ontwikkeling van de secundaire mannelijke geslachtskenmerken tijdens de puberteit.
DHEA-S kan door het lichaam worden omgezet in sterkere androgenen zoals testosteron en androsteendion. Ook kan het worden omgezet in het vrouwelijke hormoon oestrogeen.
DHEA-S wordt door de bijnieren gemaakt. Kleinere hoeveelheden worden in de eierstokken van de vrouw en in de zaadballen van de man gemaakt. De productie van DHEA-S staat onder controle van het hypofysehormoon adrenocorticotroop hormoon (ACTH) en andere hypofysefactoren. De hypofyse is een hormoonproducerende klier onder aan de hersenen.
Omdat DHEA-S vooral wordt aangemaakt in de bijnier, is het een goede maat voor het functioneren van de bijnieren. Bijniertumoren, kanker en goedaardige bijniervergrotingen kunnen leiden tot overproductie van DHEA-S.
De normaalwaarde is afhankelijk van vele factoren, zoals leeftijd, geslacht en testmethode. Hierdoor kan hetzelfde getal verschillend geïnterpreteerd worden.
Lage hoeveelheden DHEA-S kunnen veroorzaakt worden door het slecht functioneren van de bijnier of door hypopituitarisme, een ziekte waarbij de hypofyse te weinig hormonen aanmaakt.
Een normale DHEAS-waarde in combinatie met normale waarden van andere androgenen wijst op een normaal functionerende bijnier. Ook kan het betekenen dat een aangetoonde tumor geen hormonen produceert. Een normale DHEA-S kan ook voorkomen bij polycysteus ovarium syndroom (PCOS). Bij dit syndroom (afwijking in de eierstokken) worden androgenen meestal door de eierstokken aangemaakt, met name testosteron.
Een verhoogde hoeveelheid DHEA-S wijst op afwijkingen in de bijnieren als gevolg van bijvoorbeeld een adrenocorticale tumor, bijnierkanker of een goedaardige bijniervergroting.
Een verhoogde DHEA-S-waarde geeft niet een specifieke diagnose.
fremar
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
In de naam (eerste regel) ontbreekt een letter. De juiste spelling is:
dehydro-epiandrosteron(sulfaat). In de schrijfwijze van fremar:
De Hydro Epi Androsteron Sulfaat.
Bron: Coëlho.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Er staat: Andosteron. Het moet zijn: Androsteron.
Coëlho is de Van Dale voor de geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb pas voor de 2e keer na 3 jaar een zogenaamde cola screening gehad, dat betekend dat alle hormonen in het bloed geprikt zijn. De waarden zijn dus inderdaad onderdeel van een geheel. Bij mijn ziekenhuis wordt er blijkbaar in de bloedwaarden onderscheid gemaakt tussen DHEA en DHEAS, (sulfaat) als ik het opzoek op internet lijkt het allemaal in 1 adem genoemd te worden. Dat geeft voor mij nog wat vraagtekens. Uiteraard heb ik binnenkort een consult met een arts voor de uitslagen maar dat duurt nog even.