Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is het wel veilig om een punctie te doen bij een tumor?

Ik bedoel is de kans op uitzaaiingen niet groot als je met een naald door gezond weefsel gaat om in de tumor te komen.. en weer terug?
Je maakt een tumor dan als het ware open..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens de meeste artsen is het veilig... Het is wel heel goed dat je deze vraag stelt overigens, want waarom niet eerst ook deze afweging vragen ? Wel denk ik dat de locatie van de tumor, meebepalend is. Diagnostisch gezien zijn puncties/biopten best nuttig, goedkoper dan de mri/CT-scan ook. Maar helaas denk ik dat je idee hierover wel terecht is en kan als er nog ook 'foute cellen' zitten, dit via de lymfe ook elders actief worden. Een klein voorbeeld is ook wel hier te lezen: http://mijnstrijdtegenkanker.wordpress.com/de-diagnose/een-punctie-zonder-risico/ Ps, ik heb zelf een redelijke rustige en vrij lichte vorm van huidkanker, en via een biopt vastgesteld. Toch duurde het bijna 1 jaar voor plekje biopt (gaatje en wondje) goed dicht was en niet steeds ontstoken! Intussen zie ik her en der in precies in die buurt op mijn arm nu meer plekjes terugkomen, sterk overeenkomstig de vorige. Ik heb nu voorlopig besloten geen punctie/biopten meer op deze kennelijk kwetsbare locatie te laten uitvoeren ;)

Ikzelf heb even gegoogled, zelf dacht ik ook van niet, en kwam dit berichtje tegen, waar een arst bevestigd, dat die kans er niet is.

Bronnen:
http://www.borstkanker.net/vragen/v124.php

'Tumor' betekent 'gezwel' en zegt niets over kwaadaardigheid. Een punctie wordt gedaan om iets over de aard van dat gezwel te weten te komen. De belangrijkste eigenschap van een kwaadaardige tumor is juist dat ie zich weinig tot niets aantrekt van gezond weefsel. Daar heeft een diagnostische ingreep als een punctie weinig invloed op. Een juiste diagnose en behandeling lijkt me belangrijker dan je zorgen te maken over de risico's van de diagnostiek.

Als het een onveilige en risicovolle ingreep was, had je arts het met je moeten overleggen. Hij/zij mag zijn patient niet onnodig in gevaar brengen. De behandelaar zou het risico nemen om een proces aan de broek te krijgen en reken er maar om dat hij/zij dat niet wenst.

Als het niet veilig zal de arts het niet doen.Maar men moet er toch achter komen als het goed of kwaadaardig is dit i.v.m met de behandeling die ze gaan opstarten.Goed aardig kan men operatief verwijderen en als het kwaadaardig is zal men eerst bestraald worden om de tumor te laten krimpen zodat deze gemakkelijker te verwijderen is ,en in heel ernstige gevallen ook nog een chemokuur

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100