Is het wel veilig om een punctie te doen bij een tumor?

Ik bedoel is de kans op uitzaaiingen niet groot als je met een naald door gezond weefsel gaat om in de tumor te komen.. en weer terug?
Je maakt een tumor dan als het ware open..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Antwoorden (4)

Ikzelf heb even gegoogled, zelf dacht ik ook van niet, en kwam dit berichtje tegen, waar een arst bevestigd, dat die kans er niet is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Tumor' betekent 'gezwel' en zegt niets over kwaadaardigheid. Een punctie wordt gedaan om iets over de aard van dat gezwel te weten te komen. De belangrijkste eigenschap van een kwaadaardige tumor is juist dat ie zich weinig tot niets aantrekt van gezond weefsel. Daar heeft een diagnostische ingreep als een punctie weinig invloed op. Een juiste diagnose en behandeling lijkt me belangrijker dan je zorgen te maken over de risico's van de diagnostiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een onveilige en risicovolle ingreep was, had je arts het met je moeten overleggen. Hij/zij mag zijn patient niet onnodig in gevaar brengen. De behandelaar zou het risico nemen om een proces aan de broek te krijgen en reken er maar om dat hij/zij dat niet wenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het niet veilig zal de arts het niet doen.Maar men moet er toch achter komen als het goed of kwaadaardig is dit i.v.m met de behandeling die ze gaan opstarten.Goed aardig kan men operatief verwijderen en als het kwaadaardig is zal men eerst bestraald worden om de tumor te laten krimpen zodat deze gemakkelijker te verwijderen is ,en in heel ernstige gevallen ook nog een chemokuur