keelpijn wordt al onschuldig beschouwd, maar kan duiden op een komende ziekte. vaak begint griep of een verkoudheid met keelpijn, zo gauw de keel beter is treden dan andere symptomen op (bv. hoesten, neus begint te lopen...). dit gaat in wezen dan ook niet over een "keelontsteking", maar om een symptoom dat erop wijst dat er iets op komst is, m.n. een virale infectie.
Een bacteriologische infectie van je keel, een zg. angina, is veel ernstiger. een symptoom hiervan is hevige keelpijn, met (als je in je keel kijkt) gele stipjes op je amandelen of achteraan je keel. hiermee moet je zéker naar de dokter. als dit gepaard gaat met oorpijn is een doktervisite nog dringender.
maar keelpijn kan ook wijzen op de komst van meer ernstige ziekte, die daarom niet persee met de keel hoeft te maken hebben.
als keelpijn langer dan twee dagen duurt of heel erg hevig is, is een doktersbezoek dan ook sowieso aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

meestal komt keelpijn gewoon door verkoudheid.
bij griep denk ik meer aan overal pijn, spierpijn, misselijk
13 jaar geleden
Je keel zou ontstoken kunnen zijn. Daar is wel iets tegen te doen, bel morgen even naar je huisarts en misschien schrijft hij/zij iets voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keelpijn kan van alles zijn... Zowel griep als verkoudheid als een keelontsteking, met alleen het symptoom keelpijn kan je verder geen ziekte vaststellen.

Toegevoegd na 22 seconden:
Ik bedoel dus dat keelpijn door van alles kan worden veroorzaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keelpijn wordt meestal door een verkoudheidsvirus veroorzaakt. Het virus nestelt zich in het slijmvlies van de neus en keel en veroorzaakt daar een ontsteking. Dit gaat vaak samen met verkoudheid en hoesten.

Keelpijn kan ook ontstaan door een bacterie. Meestal is dit een bacterie met de naam streptokok. Een keelontsteking met de streptokok wordt ook wel angina genoemd.

Keelpijn kan ook ontstaan door irritatie van de keel: bijvoorbeeld door verkeerd stemgebruik (schreeuwen, zingen, veel praten), veel schrapen van de keel, droge of verontreinigde lucht, en roken. Irritatie van de keel kan ook heesheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen bronvermelding, -
Kimath
13 jaar geleden
het kan toch ook gewoon eigen kennis zijn?
Het antwoord is verder wel goed, van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, om een min te geven als er geen bronvermelding is. Dat is niet verplicht. En de tekst is juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath: Kopieer de eerste zin naar google en je ziet dat het gekopieerd is.
Platje: Bronvermelding is niet verplicht, maar wel netjes om er bij te doen, daarom van mij toch een -1 als je klakkeloos kopieert.
Kimath
13 jaar geleden
Dus als het letterlijk gekopieerd is, maar met een bronvermelding, is het wel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft niet, maar dan zou ik geen minnetje meer geven. Als het nou een zelf getypte tekst is, met daaronder een citaat en bronvermelding, dan zou ik een plusje geven. maar dan moet het wel kloppen natuurlijk
Keelpijn, gaat vaak gepaard met verkoudheid. Dikke keel, pijn bij het slikken, en opgezette klieren in de hals.
Meestal gaat dat na een paar dagen over. Als het langer dan 5 dagen duurt, moet je even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keelpijn is het gevolg van een verkoudheid, terwijl griep een virusziekte is die gepaard gaat met koorts

griep
• [medisch] een virusziekte die jaarlijks vele mensen ziek maakt en die voor ouderen gevaarlijk kan zijn. '
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/griep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keelpijn gaat vaak samen met verkoudheid en griep, maar ook duiden op een keelontsteking. Ook kan keelpijn een uiting van stress zijn. Als de keel je ''zwakke plek" is, kan stress zich manifesteren in keelpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Dat laatste zou het maar zo kunnen zijn, dank je voor je antwoord.