Wat neem je mee als het komende jaar in het teken staat van je gezondheid?

Het is geen nieuwsjaarswens, want ik ben er twee weken geleden mee begonnen.
Ik wil er een jaar voor uittrekken om mezelf in een super gezondheid te trekken. Ik heb mezelf een maximaal budget gegeven van 3000 euro. Wat ik terug kan krijgen van verzekeringen is dan extra. Uitgerekend komt dit neer op 40x (weken) van 70euro. Ik wil niet dat geld een extra drempel om het niet te doen en het de eenvoudigste weg wordt.

Mijn eerste doelstelling is om altijd lekker in mijn vel te zitten, een hele flinke overmarge om tegenslagen te kunnen opvangen en een uitstekende conditie.
Uiterlijk, zoals gewicht, is geen doelstelling. Het gaat om mijn innerlijke.

Waar zal ik me het komende jaar op kunnen gaan richten?

Weet jij het antwoord?

/2500

laat lekker je gezicht reinigen in een beauty oord en ga lekker keer dagje naar de sauna... ook heb je ergens ene plek tussen rotsen waar heel heet water is dit blijkt ook heel goed te zijn voor je lichaam alleen helaas weet ik de benaming er niet van. ook zou je bijvoorbeeld ergens een weekje tussenuit kunnen gaan bijvoorbeeld in een huisje in de bergen of bossen om daar innerlijke rust te vinden en om jezelf de moed te vertellen dat je alles aan kan maar dan ook echt alles

Begin eens om alle suikers en frisdranken van je boodschappenlijst te schrappen. Schrap ook alle fruitsappen en eet echt fruit. Ga sporten. Ga vroeger naar bed en sta vroeger op. Grote opruiming/schoonmaak in je slaapkamer. Altijd positief blijven denken, ook bij tegenslagen.

Wat mij enorm geholpen heeft is het inhuren van een personal trainer. Slik, 150 euro per maand dacht ik 6 maanden geleden. Maar nu blijkt het iedere cent meer dan waard. Ik ben 6 kilo afgevallen, bloeddruk heeft weer normale waarden en het cholesterol is naar beneden. En het gekke is, ik vind het nog leuk ook. En het is soms best zwaar, ik zweet me soms kapot. Maar altijd ga ik voldaan naar huis. Bovendien realiseer ik me nu meer dan voorheen welke inspanning ik moet leveren om een fles bier, reep chocola etc. te compenseren. In de personal training zitten krachtoefeningen, conditieoefeningen, maar ook balans. Dezelfde trainer geeft ook een training 'poweryoga', dat is niets voor mij maar zou een mooie aanvulling voor je kunnen zijn. En helemaal gratis en voor niets als bonus heb ik er een grote sociale omgeving bij gekregen. Mijn gezondheid gaat met sprongen vooruit, voor de prijs van een weekje wintersport. Dubbel en dwars waard dus.

Altijd lekker in je vel lijkt me een utopie, maar je kunt wel leren je perspectief op tegenslagen of een rotgevoel te veranderen (leren te accepteren als iets wat erbij hoort) en bijvoorbeeld gaan mediteren. Mindfulness is hier een heel vriendelijke vorm in, Zen wat strenger. Daarnaast is ook lichamelijke inspanning heel goed voor je geestelijk evenwicht. Hardlopen wordt zelfs geadviseerd bij depressies.

Begin met het letten op wat je eet. Eet geen zaken die je (over)grootmoeder niet als eten zou herkennen. Eet alleen als je trek hebt en eet dan iets voedzaams. Waar je lichaam dus iets aan heeft. Schrap alle e-nummers, overbodig zout, vet, geraffineerde suikers, witmelen en kunstmatige zoetstoffen uit je menu. Leef regelmatig, zorg dat aan je behoefte aan aandacht, aanraking en ontspanning voldaan wordt. Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Relativeer tegenslagen en lach zo nu en dan om jezelf of een ander. Oh ja, en rook en drink niet! Volgens mij leef je dan heel gezond.

Voeding en beweging. Voeding hoeft niet veel te kosten te zijn: Laat ongezonde dingen in de schappen liggen en er komt geld vrij voor gezonde dingen. Als je biologisch gaat wordt het wel iets duurder, ik heb het er voor over, maar biologisch zegt ook niet alles. Ook in een natuurwinkel liggen ongezonde dingen, maar de groente vind ik er veel lekkerder. Ook het brood is er veel beter. Beweging spreekt voor zich. (zie ook jouw sportschool vraag) Wandelen is makkelijk en goed om (meteen) te gaan doen, elke avond een stukje door de buurt, liefst een park ofzo, lopen. Niet rennen, gewoon niet te sloom lopen. Je zult zien dat je er nog lekkerder door slaapt ook. Toegevoegd na 6 minuten: Medisch: Je kan je een keer helemaal door laten lichten. Daar verschillen de meningen over, sowieso erg duur. Persoonlijk zou ik eerst de andere dingen doen, als er dan iets overblijft..

3 x 5 km joggen in de week . Fitter kan je niet worden!

wat heel goed werkt is bio-energetica. die vorm van therapie (of hoe moet je dat noemen) is een krachtige manier van bewegen waardoor je tegelijk alle oude programmeringen uit je lichaam "zwiert". je werkt met andere woorden zowel aan je innerlijk als aan je uiterlijk....of beter via je innerlijk aan je uiterlijk er zijn allicht nog lichaamsgerichte therapieën die een goed effect geven... wat ook zalig werkt is oefeningen met je chakra"s, daardoor begint weer je hele lichaam te stromen. een goede schrijver hierover is Ruth White. tot slot : kijk eens naar de film "what the bleep do we know"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100