'is een liesblessure een (chronische) overbelastingsblessures'?

ik loop al geruime tijd met een liesblessure rond en ga daarvoor ook twee keer in de week naar de fysio.
bij de fysio zeiden ze dat het minstens 12 kan gaan duren zoniet langer, dat wil dus zeggen al die tijd niet meedoen met gym, paardrijden, hardlopen etc.
ik ben een meisje van 16 ik sport graag en vindt het vreselijk als ik niks kan doen.
weet iemand een manier zodat het nog sneller hersteld kan zijn?

vandaar mijn vraag of het een chronische blessure is en of het ook terug kan komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Spierversterkende oefeningen helpen je om pubalgie of een liesblessure te bestrijden. Dit kunnen buikspieroefeningen zijn, maar ook bijvoorbeeld oefeningen voor de heupspieren. Het ligt er net aan wat het onderliggende probleem is. Een fysiotherapeut en een sportarts zijn specialisten in bewegen die jou hierin kunnen begeleiden om de verzwakte spieren te versterken. Wanneer er sprake is van een sportershernia, dan is een operatie vaak noodzakelijk.
Indien de adductoren bij de klacht betrokken zijn kan een stevige massage tijdelijk voor de nodige verlichting zorgen. Voor de langere termijn zijn spierversterkende oefeningen de sleutel naar klachtenvrij sporten. Bij onvoldoende lenigheid is het aan te raden om de spieren te rekken om de bewegelijkheid in de heup te vergroten. Bovendien zal je in je sport (tijdelijk) moeten minderen.
Een liesblessure is een blessure die doorgaans niet binnen enkele weken verholpen is. Houd er rekening mee dat de revalidatie soms wel enkele maanden kan duren. Eenmaal van de liesblessure herstelt te zijn wil niet zeggen dat de klachten niet kunnen wederkeren. Sporters die een verleden hebben met liesblessure lopen dubbel zoveel kans op herhaling van deze klachten. Voor professionele sporters is de kans zelfs driemaal zo groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de reactie,
ik heb hierover nog eens met mijn fysiotherapeut gepraat en het is me nu duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Je uitleg is nogal vaag. Een liesblessure is eigelijk een verzamelnaam van pijn in de liesstreek.
Het kan gaan over een, spierscheur, spierverrekking, peesontsteking, peesverrekking, buikvliesontsteking, buikvliesscheur, een breuk enz enz.
Ieder probleem heeft wel een eigenverzorging nodig dat je beter kan vragen aan de dokter.
In principe kan iedere blessure chronisch.
Wat je het beste kunt doen is luisteren wat de dokter en de fysio zeggen. Wat ooit gekwets is geweest kan altijd terugkomen. Zo kunnen littekenweefsel voor pijn zorgen dat dan mischien weer moet verwijderd worden.
Wat ook belangrijk is dat je lenigheidsoefeningen doet.
Hoe leniger hoe minder kans er is op blessure.
Wat je nu vooral NIET moet doen is ongeduldig worden
Robert