vraag over maandlenzen?

Zijn maandlenzen een maand houdbaar. Of in totaal een maand? De dagen dat je ze in hebt zeg maar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je moet rekenen op de dagen dat je ze in hebt. Dus in totaal kun je ze ongeveer 30 dagen dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In totaal een maand.

Je haalt ze uit de verpakking en daarna zijn ze een maand op hun best.

Je kunt ze dan nog wel een paar dagen langer gebruiken maar het wordt niet aangeraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dagen dat je ze in hebt.
de houdbaarheidsdatum staat op de verpakking.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je kan ze inderdaad maar een maand dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeten maandlenzen elke maand vervangen worden?
Bij gewoon gebruik is de conditie van een contactlens na één maand beneden het toelaatbare. De gevolgen hiervan kunnen ernstig zijn en het is daarom onverstandig om de termijn van lensvervanging te overschrijden. Zachte contactlenzen met een levensduur van een maand zijn gemaakt van zeer poreus zuurstofdoorlatend materiaal. Er zal steeds meer vuil in de contactlens ophopen waardoor de zuurstofdoorlaatbaarheid fors zal afnemen. Ook kun je infecties krijgen door bacteriën die in de lens gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de maandlenzen nog binnen de houdbaarheidsdatum zitten die op de verpakking staat, kun je ze 30 dagen dragen (een maand).
Dit mag ook verspreid over een periode van een aantal maanden zijn.

Let er wel goed op dat je je lenzen goed reinigt, elke dag als je je lenzen in hebt gedaan, afspoelen met wat lenzenvloeistof en ook nieuwe vloeistof in de houder doen.
In periodes dat je je lenzen niet gebruikt, zorg dan dat je 1-2 per week de lenzenvloeistof in de houder ververst.

Als je je lenzen op deze manier verzorgt, zijn ze best lang houdbaar :)