Wat kan er op deze plek op mijn voet mis zijn?

Tijdens het rijden op mijn paard, is mijn voet dubbel geslagen. De assistent vond het niet nodig om langs te komen. Deze afbeelding is van gister, het is nu minder dik maar wel een stuk blauwer. Wat kan er op deze plek op mijn voet aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is nog geen afbeelding te zien, maar het is logisch dat er een bloeduitstorting op de voet zit. Dat geneest vanzelf, maar duurt een tijdje. Met de voet omhoog zitten helpt daarbij. En je zou het in kunnen smeren met arnicazalf.
Amadea
11 jaar geleden
Afbeelding helaas niet te zien?Je zegt niks over evt.pijn?
Ik vind het vreemd dat de assistent het niet nodig vond om je HA er naar te laten kijken!Ik gebruik arniflor tegen zwellingen en/of blauwe plekken. Ik denk dat je voet/enkel verstuikt is daarom heb ik het volgende voor je gevonden:
Koel direct je enkel met ijsblokjes of met een "ice-pack", gewikkeld in een handdoek of theedoek om bevriezing van je huid te voorkomen
Herhaal het koelen 4 tot 5 keer per dag. Je enkel wordt dan niet zo dik en je krijgt minder pijn.
Leg je enkel hoog.Probeer snel of je weer kunt lopen. Lopen bevordert het herstel
Let op dat je bij het lopen je voet steeds recht naar voren plaatst. Als lopen de pijn flink verergert, kun je beter stoppen en het de volgende dag opnieuw proberen
Beweeg regelmatig je voet heen en weer als je zit of ligt. Zo voorkom je dat het enkelgewricht stijf wordt
Hoe lang duurt het herstel?
Na 4 tot 5 dagen moet je weer op je voeten kunnen staan. Ook zou de pijn dan verminderd moeten zijn. Is dit niet het geval, neem dan alsnog contact op met de huisarts. Als je een paar dagen na de "misstap" weer gewoon op je enkel kunt staan en in staat bent om te lopen, kun je ervan uitgaan dat je een lichte verstuiking hebt. Vrijwel iedereen kan 6 tot 8 weken na een verzwikte enkel weer normaal functioneren en na 8 tot 12 weken weer sporten. Het is raadzaam om 2 tot 3 weken helemaal niet te sporten, en daar pas weer mee te beginnen als de pijn- en zwikklachten weg zijn.Ook is het verstandig om, afhankelijk van het soort sport, een tijdje gebruik te maken van een zwachtel of (bij voorkeur) een brace om de enkel te beschermen. Maak hier niet te lang gebruik van, want daar raakt je enkel aan gewend. Zo bouw je niet de spieren op die nodig zijn voor een stabiele enkel.
Fysiotherapie bij verzwikte enkel
Als je snel weer aan de bak wilt met bijvoorbeeld sporten, kun je gebruik maken van fysiotherapie. Er bestaan fysiopraktijken die gespecialiseerd zijn in sportblessures. In eerste instantie bekijkt de fysiotherapeut de aard en ernst van je enkelbandletsel en geeft aan hoe het verwachte herstel eruit zal zien. Ook geeft de fysiotherapeut voorlichting, adviezen en oefeningen. Hij begeleidt het herstelproces en leert je, wanneer nodig, hoe je een tape, bandage of brace moet gebruiken. Ook kan een fysiotherapeut een behandel-/trainingsprogramma opstellen dat afgestemd is op je persoonlijke situatie.
Veel sterkte groet vlindertje