Is cafeïne een drug?

Veel mensen kunnen niet zonder een 'bakkie' fatsoenlijk aan hun dag beginnen. Dat bracht mij tot de vraag: Is cafeïne (o.a. uit koffie, thee, redbull etc.) verslavend? Wordt je lichaam er afhankelijk van? En krijg je ontwenningsverschijnselen als je geen cafeïne tot je neemt?

En is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Drugs kent vele subcategorieën. Eén van die subcategorieën is "stimulerende middelen", ook wel "uppers". Koffie behoort tot deze categorie.

Cafeïne kan net als andere drugs verslavend zijn. Hoeft niet, dat hangt van de persoon af. Verslaving betekent een lichamelijke/psychische afhankelijkheid. En ja, je kunt ontwenningsverschijnselen krijgen als je stopt met cafeïne nemen. Meestal is dat hoofdpijn. Cafeïne is zeker schadelijk, overmaat kan leiden tot een te hoge bloeddruk en hartklachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder had zelfs dikke koorts, overgeven, en de hele bende toen ze cold turkey afkickte van 10 koppen koffie per dag. . .

Andere antwoorden (3)

ja..absoluut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom min 1???
Nee is geen drug, maar het werkt wel als een drug...

Toegevoegd op 21-05-2009 12:17:11
Schadelijk, nee hoor... En ontwenningsverschijnselen zijn er wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dus het lijkt op een drug, voelt als een drug, heeft alle verschijnselen van een drug, maar is geen drug?
Antoni
14 jaar geleden
Drug, duck, scheelt maar een paar letters...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen drug in de zin van de wet, maar het doet wel als een drug in de zin van de wet...
Zo tevreden, Antwoordman?
Misschien is het woord drug niet altijd even goed omschrijvend, Het woord wordt in nederlands altijd gebruikt met een negatieve ondertoon, in het engels is het heel gewoon om medicijnen als drugs te omschrijven. denk aan drugstore. Caffeine is absoluut een genotsmiddel, dus in de betekenis die in het nederlands aan drugs wordt gegeven is het een drug. Dat betekent niet dat het zo gevaarlijk is als andere drugs, hoewel de stof caffeine wel verslavend werkt en het verdomd vervelend kan zijn van deze verslaving af te komen. Maar neem gerust je bakje koffie hoor, zolang je deze niet per liter neemt is er weinig aan de hand. Caffeine bestaat ook als medicatie, denk aan saridon, paracetamol in combinatie met caffeine.