Kan het zijn dat je medicijnen bij een andere apotheek goedkoper zijn, en mag je die dan daar afnemen?

Mijn zoon gebruikt een duur medicijn. Het bedrag verschilt per maand. Kan het zijn dat het bij een andere apotheek goedkoper is? En mag je dan lobby-en? Zodat ik het kan kopen bij de goedkoopste apotheek? Of heeft dat geen zin omdat de verzekeraar maar een max bedrag voor dat medicijn vergoedt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als het gaat om een medicijn dat door de verzekeraar vergoed wordt, dan maakt het niks uit.

Ik krijg af en toe een andere verpakking, een ander merk of zelfs een ietsje andere samenstelling, omdat de verzekeraar dan bepaald heeft dat dat wel vergoed wordt en dat andere merk niet meer.

Dus shoppen bij apothekers heeft geen zin.
Wel kun je bij jouw verzekeraar ( die van je zoon dan ) informeren hoe het precies zit met dat specifieke medicijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

k ben jaren geflest door mijn apotheek, die erg duur is, maar zoals al opgemerkt is, als de verzekeraar betaald, maakt het niet uit...

dit gaat over medicijnen die ik zelf van mijn hele kleine geldje moest betalen.
de apotheek liet mij per maand (30stuks) net zoveel betalen als bij 5 andere apotheken (ja ik heb geshopt) per 3maanden (90 stuks) werd gevraagd!
schande: ik voel mij nog steeds opgelicht!

inmiddels ben ik om deze reden helemaal over naar een andere apotheek. die het ook flikte, in het afgelopen nieuwe jaar werd het bijna verdubbeld de prijs!
bonje maken met de eigenaren hielp niet.

voor het ene medicijn ben ik nu weer gaan shoppen en heb inderdaad een apotheek gevonden die even duur (goedkoop dus) is als de 5 waar ik eerder shopte.

apothekers zijn ook inhalige mensen, die ervan uitgaan dat zij het recht hebben om dat te doen, zolang de verzekering betaalt gaat niemand er tegen in, we weten de prijzen niet eens, zo erg is het...

totdat je dus zelf moet betalen! hoezo de zorg is duur ?

antwoord: ja je mag je medicijnen afnemen waar je wilt, je zit niet aan een apotheek vast.

als de verzekeraar een maximum bedrag betaald, kun je toch meer medicijn kopen wanneer je goed shopt bij de diverse apothekers ? dus ja, dat is verstandig.

doe je best!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist de verzekeraar bepaalt vaak de prijs van de medicijnen. Dat heeft te maken met het preferentiebeleid. Daarnaast maakt de zorgverzekeraar vaak afspraken met de fabrikanten van medicijnen. Daardoor heeft de apotheek veel minder invloed op de prijs dan u denkt. http://www.trosradar.nl/uitzending/laatste-uitzending/aflevering/29-10-2012/het-couvert-preferentiebeleid-medicijnkosten-deel-2/?p=1&tx_comments_pi1[page]=3 http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/medicijnen-3/