Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik slik momenteel antibiotica (ofloxanine). Kan het kloppen dat mijn reukzin daardoor is toegenomen?

Ik lijk namelijk veel meer en beter te ruiken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Uit de tekst van het farmacotherapeutisch kompas:

Bijwerkingen:
Zeer zelden (< 0,01%): (...) reuk-, smaak- en gehoorstoornissen (deze kunnen irreversibel zijn)

Nu versta ik onder "stoornissen" eerder een verminderd reukvermogen of een verstoorde waarneming van geuren, maar dat staat er niet bij.

In theorie is het mogelijk omdat het middel wel eens bijwerkingen heeft op het centrale zenuwstelsel. Maar erg waarschijnlijk acht ik het niet.

Vraag anders je apotheker eens, die kan je ongetwijfeld meer vertellen, omdat die ook toegang heeft tot informatie over meer zeldzame bijwerkingen, en eventuele interacties met andere middelen die je wellicht gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ofloxacine is echter de werkzame stof, uit jou vraag kan ik niet afleiden voor welke indicatie dit voorgeschreven is. Dit middel wordt zowel voor orale gebruik als voor oog infectie voorgeschreven. Mocht het om een oog infectie gaan dan kan zul je geen last van reukstoornissen hebben.

Maar als het om een tabletten/capsules gaat dan is er een kans van 0,01% dat je daar last van gaat krijgen.

Op Lareb (website om bijwerkingen te melden) is er nog nooit een melding van deze bijwerking gemaakt. Op basis van de bovenstaande informatie hoef je je geen zorgen te maken.

Mocht je toch twijfelen, bezoek je apotheker. Hij kan het beste helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding