bestaat er een medicijn tegen schizofrenie waar je niet van aankomt?

vaak krijg je eetbuien van een medicijn, waardoor je ahw. in een vicieuze cirkel blijft, dat je gewicht toeneemt..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Voordelen en nadelen afwegen.

Het beste antwoord

Er zijn wel middelen die erom bekend staan dat ze in wat mindere mate deze bijwerking hebben dan andere middelen, maar het blijven natuurlijk statistieken. Je weet dus nooit hoe jij als individuele patiënt gaat reageren op een bepaald middel. Het blijft dus een kwestie van goede controle door je psychiater, en goed de werking en bijwerkingen tegen elkaar af blijven wegen. Zo kan het soms helpen om te switchen naar een ander middel om daarmee verdere gewichtstoename te voorkomen, maar wil je natuurlijk ook niet het risico lopen op een nieuwe psychose. Het is soms echt een ingewikkelde puzzel dan, die je legt samen met je arts.

Er is wel het één en ander bekend aan resultaten met betrekking tot gewichtstoename per middel, hoewel die resultaten ook per onderzoek soms verschillen.

Haldol en fluanxol van de 'oudere' generatie antipsychotica geven over het algemeen minder gewichtstoename, maar hebben wel veel andere bijwerkingen. Chloorpromazine staat wél weer bekend om het risico op gewichtstoename. Van de atypische AP zijn het vooral clozapine en olanzapine die vaak veel gewichtstoename geven. Quetiapine en Risperdon alweer minder. Flufenazine en aripiprazol (abilify) lijken dit het minste te hebben.

Gewichtstoename lijkt alleen toch wel een bijwerking die bij elk antipsychoticum voor kán komen, en je moet natuurlijk naast de werkzaamheid ook altijd nog de andere mogelijke bijwerkingen afwegen. Dus zoals gezegd: het blijft een puzzel vaak. Succes in elk geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lies12

Andere antwoorden (2)

Risperdal...vraag eens na aan je arts of hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hieronder heb ik wat antipsychotica welke doorgaans wordt gebruikt bij behandeling van Schizofrenie op een rijtje gezet middels een link. Alle hebben ze als bijwerking 'afvlakking van het gevoel' en wordt gewichtstoename benoemd. Ook wordt aanbevolen om contact op te nemen met een dietiste) Maar dat kan financiele gevolgen hebben v.w.b. de ziektekostenvergoeding. Dan blijf over een stukje zelfdiscipline of toch de dietiste. Gezond eten (dus niet veel en vet) en regelmatige lichaamsbeweging zou je kunnen helpen om niet extra aan te komen.
http://archief.ypsilon.org/schizofrenieplein/hulp/advies/medicijn/medicijnen.rijtje.htm