Hoelang houdt lichtovergevoeligheid aan nadat je antibiotica hebt gebruikt?

Ik heb nu antibiotica met een bijsluiter waar op staat dat ik niet in de zon mag. Als ik de kuur echt helemaal heb afgemaakt, moet ik dan ook nog een paar dagen/weken wachten voordat de lichtovergevoeligheid over is en ik weer in de zon kan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (1)

Je vermeldt niet om welk antibioticum het gaat; de tijd die je moet wachten hangt af van het antibioticum.
Maar goed, doxycycline is het meest voorgeschreven antibioticum met deze bijwerking (althans in Nederland.) Voor doxycycline wordt een periode van 48 uur aangeraden om na inname van de laatste pil zonlicht te mijden.