Wanneer moet ik beginnen met het slikken van de pil als ik mijn menstruatie een keer wil overslaan?

ik ga 5 weken op vakantie en ik wil dan graag niet ongesteld worden. Ik slik op dit moment niet de pil. Ik weet dat als je de pil doorslikt je niet ongesteld wordt. Wanneer moet ik dan dus beginnen met het slikken van de pil als ik in die maand niet ongesteld wil worden en het dan doorslik? En kan ik meteen na mijn vakantie weer stoppen met het slikken van de pil?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
Bij het doorslikken van de anticonseptiepil kun je wel een tussentijdse bloeding krijgen.

Antwoorden (1)

De eenfasepil is het meest gebruikte type anticonceptiepil. Bij dit type bevatten alle pillen in de strip dezelfde hoeveelheid hormonen. Meestal slik je 21 of 22 pillen, gevolgd door een stopweek van 7 of 6 dagen. Om de menstruatie uit te stellen, sla je simpelweg de stopweek over. Begin direct met de volgende strip. Het kan geen kwaad om meerdere malen een stopweek over te slaan, maar je loopt wel het risico dat je tussentijds een bloeding krijgt.

Heb je pilstrips met 28 tabletten (waarvan de laatste 6 placebo’s oftewel neppillen zijn) dan sla je de laatste 6 pillen over en ga je vervolgens meteen door met de volgende strip.

Door een strip niet helemaal op te maken, vervroeg je je menstruatie. Slik wel altijd minimaal zeven pillen van een strip. Las vervolgens een stopweek in en begin daarna aan de volgende strip. Je mag ook je stopweek inkorten om de volgende ongesteldheid te verschuiven. Maak de stopweek nooit langer, want dan ben je niet meer beschermd tegen zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je er nog tijd genoeg voor hebt, dan begin je de eerste dag van je menstruatie, dan ben je bij juist gebruik ook beschermd tegen zwangerschap. Als je op een zomaar gekozen dag begint, kan dat ook, maar ben je de eerste tijd niet beschermd tegen zwangerschap (maar ik begrijp dat dat ook niet hoeft). Wel kun je ook dan direct de pil doorslikken door de stopweek over te slaan. Maar hou er wel rekening mee dat je de eerste tijd dat je de pil slikt, doorbraakbloedingen kunt krijgen, dus voor de zekerheid, tampons en/of maandverband mee op vakantie. Na de vakantie kun je voor zover ik weet, direct stoppen met het gebruik van de anticonceptiepil.
Bespreek het gebruik met je huisarts, of apotheker. Leg uit waarom je hem wilt gaan gebruiken, zodat zij je van goed advies kunnen voorzien.