Is er een manier waarop je gewichtstoename kunt voorkomen, wanneer je anti-psychotica gebruikt?

Gewichtstoename schijnt een veelvoorkomende bijwerking te zijn bij het gebruik van (atypische) antipsychotica. Ik ga vanaf vandaag beginnen met Olanzapine en ik vroeg mij af: is het mogelijk om gewichtstoename te voorkomen bij het gebruik van dit medicijn? Bijv. door extra te letten op wat ik eet e.d., behandeling bij een dieetist... of kom ik dan alsnog aan van antipsychotica?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Gewichtstoename is inderdaad een veelvoorkomende bijwerking van atypische antipsychotica, waar olanzapine onder valt. De bijwerking komt echter lang niet bij iedereen voor. Er is in een onderzoek aangetoond dat het aanpassen van de leefwijze (een dieet in combinatie met een oefenprogramma) ervoor zorgt dat er geen gewichtstoename optreedt. In twee andere onderzoeken is aangetoond dat het combineren van het antipsychoticum met het diabetesmiddel metformine ook effectief is.
De meeste gewichtstoename treedt al in het begin van de behandeling op. Je doet er dus goed aan om gelijk vanaf het begin je gewicht goed in de gaten te houden en te zorgen dat je gezond eet en beweegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goed dat je daar van tevoren over nadenkt.
Het aankomen komt meestal doordat mensen meer trek krijgen en daar aan toegeven met ongezonde dingen.
Wat daarnaast vaak meespeelt is dat de mensen die dit medicijn gebruiken te weinig bewegen en een verstoord dag een nacht ritme.
Regelmatig eten, voldoende beweging zijn dus heel belangrijk. Dit kan je met Hulp doen
Let wel dat je niet ineens je lichaam op een spaarstand zet. Ook kan je ervoor kiezen het 1 a 2 maand aan te kijken. Niet iedereen komt er van aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is helaas waar dat veel mensen deze bijwerking hebben en niet alleen omdat ze meer eten of minder bewegen. De medicatie doet ook iets met je stofwisseling. Ik heb hier zelf ook ervaring mee en het ergste vond ik dat bijna iedereen zei: 'maak je niet zo druk over die paar kg, gaat er om dat je je beter voelt'. Dat is echt een dolksteek om te horen wanneer je hier in zit hoor!
Ik adviseer vooral veel te drinken in de vorm van water en kruidenthee, elke dag minimaal 1 uur wandelen of fietsen, bewegen dus en géén suiker of E621 te gebruiken.
Succes.