Hoe kan het dat veel mensen nog steeds gloorresterol zeggen i.p.v. cholesterol?

glooresterol cholesterol

Toegevoegd na 14 minuten:
Is het puur gemakzucht of kunnen mensen dit echt niet goed uitspreken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doet me denken aan mijn zoon..toen hij klein was ,ving hij eens op dat mijn vader zijn cholesterol te hoog was.. hij kwam op school en de juf vroeg hoe het ging.. zijn hand aan zijn kinnetje en met zijn hoofdje schudden..het gaat slecht met mijn opa ..hij heeft chloor in zijn bloed..hahah t kwam er zo serieus uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, leuke anekdote, ja die kids he:)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het iets regionaals kunnen zijn? Ik hoor dit nooit, terwijl ik over het algemeen dit soort dingen wel opmerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor het hier in Drenthe, maar ook in Overijssel en ook een keer in Spijkenisse en dat is toch een eind uit de buurt.

Het beste antwoord

Woorden met lastige medeklinkers achter elkaar zijn voor sommige mensen wat lastiger om uit te spreken.
Om die dubbele medeklinkers te mijden, wordt er onbewust gezocht naar een makkelijk alternatief dat ongeveer hetzelfde klinkt.
Wanneer dit eenmaal een gewoonte is geworden, wordt zo'n woord voortaan automatisch foutief uitgesproken.
Denk ook bv ook aan woorden als weps en spychiater.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik denk niet dat het met gemakszucht te maken heeft, maar eerder met gewoonte, moeite met het uitspreken van moeilijke woorden en bekendheid met het woord (wanneer je bv het woord 'cholesterol nooit hoort of leest, wordt het lastig om het je op de juiste wijze eigen te maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben jij dat op die foto, lekker ding :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal een + en bedankt Dit was de mooiste uitleg.

Andere antwoorden (6)

waarschijnlijk een Babylonische spraakverwarming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ rotflmao
omdat het niet voor iedereen een makkelijk woord is om uit te spreken..
en niemand deze mensen verbeterd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is een lastig woord. Net als aluminimum folie
of spygiater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is: psigiator :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het amuliminum folie was... ;-)
Blijkbaar zijn bepaalde woorden extra moeilijk , zo hoor ik vaak "indentiteitskaart "en ontroerende goederen .
Ik vind het moeilijk om tegen de mensen te zeggen dat ze dit fout uitspreken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, indentiteitskaart hoor ik idd ook heel vaak, of 'legimitatiebewijs'
Omdat het een lastig uit te spreken woord is waarvan de eerste lettergreep qua klank wordt geassocieerd met een woord dat iedereen wel kent: 'chloor'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gloorresterol is net zo'n taalfout als bijvoorbeeld ellef, twaaluf, vollekraksluis (volkerak) , spychiater etc.
Veel mensen weten niet hoe het juist gezegd of geschreven wordt, maar er zal zeker ook een gedeelte gemakzucht bij zitten.