Hoe kan het dat veel mensen nog steeds gloorresterol zeggen i.p.v. cholesterol?

glooresterol cholesterol

Toegevoegd na 14 minuten:
Is het puur gemakzucht of kunnen mensen dit echt niet goed uitspreken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Woorden met lastige medeklinkers achter elkaar zijn voor sommige mensen wat lastiger om uit te spreken. Om die dubbele medeklinkers te mijden, wordt er onbewust gezocht naar een makkelijk alternatief dat ongeveer hetzelfde klinkt. Wanneer dit eenmaal een gewoonte is geworden, wordt zo'n woord voortaan automatisch foutief uitgesproken. Denk ook bv ook aan woorden als weps en spychiater. Toegevoegd na 21 minuten: Ik denk niet dat het met gemakszucht te maken heeft, maar eerder met gewoonte, moeite met het uitspreken van moeilijke woorden en bekendheid met het woord (wanneer je bv het woord 'cholesterol nooit hoort of leest, wordt het lastig om het je op de juiste wijze eigen te maken).

waarschijnlijk een Babylonische spraakverwarming

omdat het niet voor iedereen een makkelijk woord is om uit te spreken.. en niemand deze mensen verbeterd..

Tja, het is een lastig woord. Net als aluminimum folie of spygiater.

Blijkbaar zijn bepaalde woorden extra moeilijk , zo hoor ik vaak "indentiteitskaart "en ontroerende goederen . Ik vind het moeilijk om tegen de mensen te zeggen dat ze dit fout uitspreken.

Omdat het een lastig uit te spreken woord is waarvan de eerste lettergreep qua klank wordt geassocieerd met een woord dat iedereen wel kent: 'chloor'.

Gloorresterol is net zo'n taalfout als bijvoorbeeld ellef, twaaluf, vollekraksluis (volkerak) , spychiater etc. Veel mensen weten niet hoe het juist gezegd of geschreven wordt, maar er zal zeker ook een gedeelte gemakzucht bij zitten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100