Kan het kloppen dat de tandarts voor 1 gaatje 2x meervlaksvullingen nodig kan hebben?

Mijn tandarts heeft laatst al onterechte dingen op de factuur er bij gezet wat niet is gebeurd, wat ze dan achteraf wel terug draaien als ik bel. Maar ik vertrouw ze voor geen meter meer.

Nu had ik 1 gaatje, en staat er op de factuur dat er 2 meervlaksvullingen zijn gedaan van 2x 98,76euro (dus bijna 200 euro voor 1 gaatje). Ik had gebeld en werd gezegd dat er voor dit ene gaatje meerdere vullingen nodig waren omdat een tand meer kanten heeft zoals bij een dobbelsteen.

Kan dit waar zijn of is dit sowieso onzin?

een jaar geleden
in: Gebit
2.8K
ronron1212
een jaar geleden
https://www.mondzorgkosten.nl/behandelingen/vier-of-meervlaksvulling-composietvulling-wit

Het beste antwoord

Nee, dat kan eigenlijk niet.
Een kies bestaat uit vijf vlakken:
• Bovenkant (het kauwvlak, occlusaal)
• Buitenkant (het vlak tegen de wang, buccaal)
• Binnenkant (het vlak tegen de tong, linguaal)
• De beide kanten die naar de buurelementen gericht zijn (approximaal)

Afhankelijk van hoeveel vlakken in dezelfde kies moeten worden gerepareerd, verandert de naamgeving van de vulling. Een eenvlaksvulling is een vulling in één van de vijf vlakken, een tweevlaksvulling is een vulling in twee van de vijf vlakken, een drievlaksvulling is een vulling in drie van de vijf vlakken en een vulling in vier of vijf vlakken wordt een meervlaksvulling genoemd.
Toegevoegd op 12 september 2022 11:37: bron
SimonV
een jaar geleden
mikebekkers
een jaar geleden
Oke erg bedankt, duidelijker dan dit kan het niet. En ik heb uiteraard wederom een mail gestuurd naar mijn tandarts hiervoor.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Oplichter. Daar kan ik nou zo kwaad om worden! Alsof het allemaal nog niet duur grnoeg is. Zo'n tandarts verdient meer dan gemiddeld en dan nog de boel tillen!