Als ik op bed lig kan ik ergens onder in mijn buik/rug iets knakken door mijn buikspieren 'explosief' aan te spannen, wat is dit?

Ik kan dit als ongeveer een half uur ontspannen op mijn rug lig. Als ik vervolgens explosief mijn buikspieren aanspan, hoor ik 5 knakjes.
Ze klinken net als de knakken in mijn rug, als ik mijn rug gewoon knak.
Echter, het gevoel zit um in de buik. Het voelt net alsof het ergens in de buik weg komt, die knakjes.

En nadat het geknakt is, voelt het ook werkelijk heerlijk.
Deze plek kan ik ook op geen enkele andere wijze knakken.

Ik zat te denken dat het misschien kan zijn dat ik mijn rug knak, alleen ik het gevoel ''verwar'' met het gevoel van het aanspannen in mijn buik waardoor ik het niet juist waarneem of iets dergelijks en denk dat her ergens anders weg komt.

Maar ik vroeg me af wat jullie dachten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Het is zeker niet gek hoor. Ik knak ook altijd van alles. Heerlijk is dat!

Doordat je bepaalde spieren heel erg aanspant of rek, zorg je ervoor dat pezen en aanhechtingen een knakkend geluid maken. Dat komt doordat je het 'lucht' er tussenuit laat ontsnappen. Dat geeft juist zo'n lekkere opluchting.

Gewoon doen, zolang het lekker voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij dat het of je rib-borstbeen verbinding is, of je rib-wervel of je wervels zelf.
buikspieren zitten vast aan onder andere de ribben, dus de ribben gaan bewegen als je je buikspieren aanspant.
Zijn over het algemeen geen spieren of pezen die losschieten, in tegenstelling tot het andere gegeven antwoord.
De theorie is dat door drukafname in het gewricht (afgesloten ruimte) er gasvorming ontstaat. Dit creeert een gasbel, welke vervolgens 'ontploft'.
Dit is de meest gangbare theorie.

Advies; maak er geen hobby van. Zelf frequent knakken van een gewricht (ca 20 x per dag) kaan zorgen voor een instabiele situatie (uiteraard wel afhankelijk wat en waar en hoe er geknakt wordt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gewricht is om de ca 20 minuten te knakken. Verklaring hiervoor is redelijk technisch, dus die zal ik je besparen.
Met welk interval knak jij je gewrichten? Wat is vaak?