wat is de juiste dosering melatonine?

Hoe kan de aanbevolen dosering op het potje zo uiteenlopen?

Ik heb hier 2 potjes met melatoninetabletjes voor me:

"Sleepzz" en "Lucovitaal"

Op het potje van sleepzz staat dat men per dosis 10 tabletjes moet innemen van ieder een microgram (want er staat, '10 tabl. 1 mg')

Op dat van Lucovitaal wordt geadviseerd om één tot 2 tabletjes te nemen, maar die zijn ook 1 microgram per stuk.

Werkt de ene nou heel erg goed, of die ander juist helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Melatonine is melatonine. Het is al effectief vanaf 1 microgram, maar sommige mensen hebben meer nodig en bij anderen doet de maximale dosis nog steeds niks. Ik heb zelf 5mg tabletten, doen zeer weinig.

Marketing is de enige logische verklaring voor het verschil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om sluitend antwoord te geven op je vraag: Er is geen juiste dosering aan te geven, dat verschilt per persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/diverse-psychofarmaca/melatonine.html

Dosering melatonine.

Dosering volwassenen: 0,1 tot 1-2 mg en bij gebrek aan effect verhogen tot maximaal 5 mg. In de lage doseringen bevordert het de slaap, in hogere doseringen (rond de 5 mg) corrigeert het de melatonine afwijkingen in het circadiane ritme.
Erna55
9 jaar geleden
Om je uit de droom te helpen: de werkzaamheid van melatonine als slaapmiddel is niet goed aangetoond. Er zijn geen studies die overduidelijk bewijzen dat melatonine, in welke dosering dan ook, je sneller laat inslapen of de slaapkwaliteit verbetert. Wel wordt melatonine aanbevolen ter voorkoming van of behandeling van jetlags. De exacte dosering verschilt per persoon en ligt meestal tussen de 1 en 3 mg, in te nemen op het tijdstip dat je normaal naar bed zou gaan. Ook is er bewijs dat melatonine helpt bij inslaapstoornissen die worden veroorzaakt door het gebruik van ADHD medicatie. Aanbevolen wordt om hierbij niet zelf te gaan dokteren.