Vind jij dat jonge kinderen wel/niet een (juridisch afdwingbaar) recht op een rookvrij thuis zouden moeten krijgen?

De vergelijking gaat wellicht enigszins mank maar toch: ouders mogen hun kinderen niet lichamelijk mishandelen. En werkgevers moeten hun personeel een rookvrije werkplek geven. Maar wie beschermt jonge kinderen tegen zwaar rokende ouders als (!) die ouders dat niet zelf doen? Wat vind je dat zwaarder moet wegen: de privacy of de gezondheid van de kleintjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik vind dat jonge kinderen op moeten kunnen groeien in een rookvrije omgeving. Eigenlijk zou dit niet bij wet geregeld hoeven worden, want elke ouder die het beste met zijn kind voor heeft, weet dit. Maar helaas zijn er heel veel ouders die kennelijk niet het beste met hun kind voor hebben en hun kinderen bewust of onbewust aan gevaren blootstellen. Dit betreft uiteraard niet alleen het roken in de nabijheid van het kind, maar denk hierbij ook aan kinderen los op de achterbank van de auto vervoeren of zonder valhelm op een scooter;de kinderen met vooral fastfood grootbrengen (overgewicht en diabetes bij jonge kinderen is ook een steeds groter wordend probleem) om nog maar te zwijgen over de psychische en lichamelijke mishandelingen die ook zeer geregeld plaatsvinden.
Maar om alles bij wet te regelen gaat niet alleen (te) ver, Het is ook heel moeilijk controleerbaar. En waar ligt de grens precies van wat wel en niet toelaatbaar is?
Vooralsnog zijn goede voorlichting op o.a. consultatiebureaus en sociale controle door de omgeving zoals peuterspeelzalen en kinderopvang een eerste stap in de goede richting.
Uiteraard bestaan er wel regels over kinderen veilig in de auto vervoeren, maar ook deze regels worden door sommige ouders genegeerd. En er zijn wel controles op het naleven van deze regels, maar het is onmogelijk om ieder ouder bij elk autoritje te controleren.
Dus of het help om dit bij wet te regelen, betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Maak dan toch meteen roken illegaal...

Regels regels en nog eens regels...

Ze zouden een regel moeten maken, een soort examen om überhaupt kinderen te mogen krijgen, dat snijdt hout...

En dan komen al die ad hoc regeltjes niet in existentie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een pesthekel aan tabaksrook, maar als iemand zijn eigen lichaam totaal wil verzieken dan vind ik dat niet zo'n ramp. Als ie dat maar buiten op de hei doet ofzo - waar echt NIEMAND er last van kan hebben. En wel superzware boetes uitdelen natuurlijk voor dat achterlijke standaardgedrag van rokers om de peukjes gewoon in de natuur te flikkeren. Gewoon 2500 euro boete - klaar.
Jammergenoeg is het bijna onhaalbaar. Persoonlijk heb ik als klein kind herhaaldelijk aangedrongen om niet in de auto te roken of in de (destijds nog een hele kleine) woonkamer. Om direct antwoord op de vraag te geven, ja ik vind dat kinderen dit recht moeten hebben. In Californië (geloof ik... en anders een andere Amerikaanse staat) is het zelfs verboden om in je eigen huis te roken.
Mooi plan, dat zeker. Maar wie zorgt voor het toezicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vind je dat zwaarder moet wegen: de privacy of de gezondheid van de kleintjes?

Dit vind ik twee dingen die je niet tegen elkaar af kan zetten; zijn ze beide belangrijk.

Elke ouder heeft het recht zijn of haar (het liefst hun) kind op zijn of haar manier op te voeden. Tja, en bij de een gaat dat beter dan bij de ander.

Alle tokkie-kindjes maar naar de kostschool sturen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja jawel.
ik heb vroeger ook gerookt. als je jonge kinderen hebt is het een kleine moeite om op het balkon/terras of buiten te staan.(eventueel in de keuken of een andere ruimte waar die kleine zelf haast nooit komt.)
ik vind alleen niet dat de overheid dit perse hoeft te controleren. mijn zus rookt, maar toen ze een zoontje kregen rookten ze buiten en niet meer in de auto. dat is toch gewoon een normale gedachte zou je zeggen?

Toegevoegd op 20-05-2009 20:12:10
juridisch afdwingen tja ik zou het niet weten maar ik ben er niet tegen.
het probleem is dan dat je de overheid nog een instrument geeft om de staatskas te vullen. dus geen boetes maar een alternatief daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juridisch afdwingen tja ik zou het niet weten maar ik ben er niet tegen.
het probleem is dan dat je de overheid nog een instrument geeft om de staatskas te vullen. dus geen boetes maar een alternatief daarvoor.
Ikvindt dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat vind ik niet.
Het moet maar eens uit zijn met die achterlijke regelzucht in dit land.
Dus géen rookverbod, geen kattenbelasting, geen verbod op het veranderen van je username en geen andere beperkende maatregelen uit de ideeënbus van Ruth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gezondheid van de kleintjes weegt absoluut zwaarder. Als je rook terwijl je kleine kinderen erbij zijn, ben je wat mij betreft niet geschikt als ouder.
De kinderen kunnen echter geen rechtszaken voeren - ze hebben geen geld of rechtsverzekering, onvoldoende kennis, en kunnen niet goed voor zichzelf opkomen. Juist daarom moet 't gewoon verboden zijn om te roken als er kinderen in huis onder de 18 zijn. Als ze 18 zijn, moeten ze schriftelijk toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt van niet.

Iedereen bepaald dat voor zichzelf en zeker in je eigen huis. Het zou wat zijn dat iemand anders gaat bepalen wat ik in mijn eigen huis kan en mag doen.

Rokers sterven, niet rokers ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, ik heb vroeger ook gerookt, STEVIG zelfs. Nu rook ik niet meer, maar mijn kinderen wel. Ik probeer hun te laten stoppen, maat HELAAS! Dus hoe denk je dat ik denk over een rookvrije ruimte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat dat een zaak is van de ouders, ik zit niet te wachten op overheidsbemoeienins bij mij thuis. Wat als er normaal nooit gerookt wordt en er is een feestje, is dat voor een keer erg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat alle kinderen recht hebben op een rookvrij huis. Eigenlijk is het ook een heel klein beetje moord als je ouders roken omdat jij dan die giftige stoffen altijd moet inademen. Gelukkig mag je al niet meer in cafes roken. Helaas houd niet iedereen zich daar aan. Ik hoop dat er strengere straffen komen als je in een cafe rookt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zonder meer tegenstander van roken in het algemeen. Het is een ongezonde gewoonte, die de samenleving heel veel geld kost. Een ouder die het beste voorheeft met zijn/haar kind zal niet roken "waar de kleine bij is."
In de jaren dat het kind de meeste schade ondervindt van rook in huis, is het te jong om zelfstandig een juridische procedure te starten, zelfs als het zich bewust zou zijn dat de situatie ongewenst is...
Artsen en verpleegkundigen van bijv. het consultatiebureau of jeugdzorg kunnen in bijzondere gevallen ook nu al heel veel afdwingen door (te dreigen met) maatregelen als uithuisplaatsing en ontzetting uit de ouderlijke macht.
Ik ben geen voorstander van een anti-rookwet die zou regelen dat je in eigen huis niet meer zou mogen roken. Wel van een beroep op het geweten van ouders om hun kind een gezonde levensstijl aan te leren, door vooral het goede voorbeeld te geven!