Er is iemand die ons chanteert/bedreigt.Wat de persoon precies zegt: als je mijn telefoon niet geeft breek ik je huis af. Is hier een straf voor?

Ik heb op de site van het algemene ministerie gekeken en er staat dat er een straf van twee jaar is voor het bedreigen met geweld en een straf van vier jaar voor het schriftelijk bedreigen. Wij hebben nog niets gedaan (niet zijn of haar telefoon gegeven) en we houden de aangegeven persoon liever voor ons zelf graag zou ik willen weten of er een straf of speciale praktijk of dergelijke is voor dit soort personen. De aangegeven persoon heeft nog geen verdere acties voltooid maar gebruikt wel voortdurend geweld. En geestelijk geweld (hard schreeuwen en veel schelden). Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag.
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zal heus wel een straf voor zijn, meldt het bij de politie. Maar wat doe je dan met de telefoon van die persoon? Dat maak ik tenminste op uit je vraag.

Dit klinkt idd als een strafrechtelijke bedreiging. Dus Aangifte doen bij de politie is de eerste stap.

Er is een groot verschil tussen je daadwerkelijk bedreigd voelen en hetgeen de wet als bedreiging ziet. Het blijkt dus niet altijd een strafbare bedreiging te zijn. Toch lijkt het er hier op dat er duidelijk bedreigt is met openlijk geweld met verenigde krachten tegen personen of goederen. Toch zal een officier van Justitie uiteindelijk bepalen of de zaak wel of niet voor de rechter komt, nadat de politie proces verbaal heeft opgemaakt en de verdachte mogelijk is gehoort. Toch zou ik pleiten om het zelf eerst proberen op te lossen, met een aangifte zal de boel verder escaleren en dit zou dan ook het laatste middel moeten zijn. Het is ook belangrijk van wie het huis is. Maar hoe zit dat met die telefoon? Als dat de zijne is, wat doe jij er dan mee?

als je de bedreiger aanklaagt dan word het onderzocht en waarschijnlijk krijgt hij dan een boete en als ie door gaat moet je hem weer aanklagen dan word ie opgepakt

Nee je heb geen poot om op te staan en straf krijgt hij niet, je heb iemands telefoon en die persoon mag best een beetje gepast geweld gebruiken om te zorgen dat die telefoon zijn eigendom blijft, zie het als je word overvallen en je geeft die overvaller een duw, dat mag. Maar ik wacht op de vraag op Goeievraag: *Iemand wil mijn telefoon niet terug geven, mag ik dreigen om hem toch terug te krijgen!*

Bijzonder verhaal! Ook omdat er geen reactie komt op de vraag wat jij met ziij of haar telefoon doet. In dat geval vind ik u slecht bezig. Het bezit van de ander (de telefoon) is erg privatie gevoelig en dan kan dit veel emotie met zich meebrengen. Dit kan agressie tot gevolgen hebben, wat zich hier uit in schelden en bedreigen. Deze agressie houdt jij in stand door de telefoon niet terug te geven. Om deze reden vind ik U fout bezig met de informatie waar ik nu over beschik.

Als jij iemands telefoon op onrechtmatige wijze in je bezit hebt, mag de eigenaar natuurlijk zijn rechtmatige eigendom opeisen. Dat die persoon wellicht iets te ver gaat d.m.v. bedreigingen is vanzelfsprekend niet correct. Van chantage is hier uiteraard op geen enkele wijze sprake. Een goed gesprek kan hier de enige mogelijkheid bieden om tot een oplossing te komen. Als jij namelijk aangifte van bedreigingen c.q. chantage wilt gaan doen, zul je zeker de vraag krijgen: 'Van wie is die telefoon en HOE KAN HET DAT JIJ...ZIJN TELEFOON IN JE BEZIT HEBT' Een gesprek met je opponent om tot een oplossing te geraken is echt de enige mogelijkheid.. Want thans kun je zelfs niet uitsluiten dat HIJ aangifte gaat doen tegen jou omdat je zijn telefoon onrechtmatig in je bezit gekregen hebt en houdt. In het beste geval loopt alles met een sisser af door een goed gesprek. In het slechtste geval worden jullie, na het doen van aangifte, beide veroordeeld tot.. wellicht een geldboete. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100