Staat er een prijs op jouw leven? Hoeveel dan wel?

Ik heb al eerder aangehaald, dat er een economische waarde verbonden is aan een mensenleven.

In de jaren 50 is er een studie verschenen bij de TU Delft, en die ging als volgt:
Stel dat je X euro's nodig hebt om alle onbeveiligde spoorwegovergangen te beveiligen en alle halve bomen te vervangen door hele bomen, dan zouden de Y doden die gemiddeld per jaar daar vallen kunnen worden voorkomen. Wij doen die investering echter niet en dat betekent dus, dat een mensenleven minder waard is dan X/(Y x 16 miljoen) . Ik weet niet wat X en Y nu zijn. Ik herinner mij nog wel het antwoord uit het onderzoek, gebaseerd op de getallen van toen. Het antwoord was..... dat een leven minder dan 2 Euro waard was.

Je hoort nu op de tv spreken, dat de zorgkosten moeten worden beperkt tot Euro 80.000 per jaar waarmee het leven wordt verlengd met goede kwaliteit. Vanmorgen was er nog een programma over.

Ik heb bezwaar tegen deze opzet. Ten eerste is Eur 80.000 , zoals is voorgesteld door de Gezondheidsraad , wel erg veel geld, als je het vergelijkt met het NS voorbeeld uit Delft. 80.000 Euro om mij (met kanker) nog een jaar te laten leven zou ik niet op mijn medelanders willen afwentelen. Dat zou ook betekenen dat ik uitgaande van de mogelijkheid dat mijn leven met 5 jaar kan worden verlengd, dat dat dan 400.000 Euro zou mogen kosten. Zoveel ben ik niet waard, vind ik zelf.
Als getal zou ik hooguit 20.000 Euro per jaar willen hanteren. Het vervolg staat in de reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervolg: Bovendien vind ik de formule van de gezondheidsraad veel te eenvoudig: ik zou die willen wijzigen in
(het aantal jaren onder de 67 + het aantal jaren dat je hoogwaardig kan leven na de behandeling) * 20.000 EUR, Dat geeft een jonger mens wat meer mogelijkheden om nog een aantal jaren te leven. Daarmee wordt het systeem veel eerlijker. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat internationaal gezochte en levensgevaarlijke criminelen financieel meer waard zijn dan de gewone mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik ben juist niet tegen bezuinigingen. Ik vind de bezuiniging op de zorg juist nier ver genoeg aan. Geen budget van X * 80.000 , maar X+ * 20.000

Antwoorden (1)

Je kunt jouw vraag vanuit verschillende invalshoeken bekijken, maar daar komt dan iedere keer een andere oplossing uit. Ik heb erover nagedacht, maar komt toch steeds weer op de vergelijking met een schilderij. Wat is dat waard? Is dat puur het stuk doek en de paar klodders verf, of zit er een veel hogere emotionele waarde achter?

verzekerde waarde:
Dat is bij de mens ook het geval is mijn gedachte. Ik heb mezelf voor 300.000 verzekerd. Als ik dood ga krijgt mijn vrouw dat bedrag. Feitelijk ben ik dus zowel voor mijn vrouw als voor een financiële instantie 3 ton waard.

toegevoegde waarde
Maar ik voel eigenlijk meer voor de toegevoegde waarde die je als mens levert. Tussen geboren worden en dood gaan voeg je een bepaalde waarde toe aan de wereld. Het verschil tussen je start en einde zou je je waarde kunnen noemen, maar dat bedrag is voor iedereen anders.

erfenis:
Derde is de erfenis die je achterlaat. Deze heeft een bepaalde waarde. Je huis, inboedel, auto en nog wat troep heeft een economische waarde. Dat is wat je achterlaat en het saldo is van alles wat je bij leven hebt gepresteerd.

Dan je opmerking over de 80.000. Waarom zou je die niet op de gemeenschap willen afwentelen om een jaar langer te leven? Er is geen ambtenaar met een dergelijk salaris die er moeite mee heeft dat hij/zij datzelfde doet. En dan nog, het eerste onderzoek kost misschien 3.000, de behandeling 10.000, vervolgbehandelingen 5.000 per stuk. Moet je dan op een gegeven moment stoppen omdat het quotum is bereikt? Zo werkt dat gelukkig niet in Nederland. Je kunt niet zeggen "doe mij nog even voor 80.000 euro leven", je laat er ook bij de kapper niet voor 30 euro afhalen. Het kost wat het kost, zonder limiet wat mij betreft. Die afspraak hebben we gemaakt met elkaar en wordt gedekt door de premies die we met elkaar afdragen.

Je hebt drie antwoorden hierboven en eigenlijk ook weer geen. Een eenduidig, onbetwistbaar antwoord is er niet. Jouw voorbeeld verzin je niet, ik neem dus aan dat het de werkelijkheid is. Heel veel sterkte en als je er voor 80.000 nog een mooi jaar aan kunt plakken zeg ik "doen!".
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al een rapport van de gezondheidsraad, die mijn verhaal in deze vorm aan de regering adviseert. Ik was vandaag nog bij mijn oncoloog, die vertelde dat er morgen in de Rode Hoed een congres voor medicijnmannen en vrouwen, met als thema: In hoeverre belemmert de medische wetenschap een waardig einde.
Dit zijn allemaal signalen van wat er te komen staat. Met pensioen met je 70-ste en geen dure behandelingen als chemokuren meer voor kankerpatienten enz staan ons te wachten. We zullen ons vertrouwd moeten maken dat het einde er is, en dat niet iedereen 80 haalt.
Het huidige systeem van pensioen en gezondheidszorg is onhoudbaar. Maar dat wisten we wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wist dat nog niet en ik mag zeker hopen dat het zover niet komt dat men hier straks zieke mensen maar dood laat gaan omdat het wat geld kost om ze te genezen terwijl er talloze miljaren winst word gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk over een jaar of 2 aan mij als de regering deze voorstellen gaat doen.