Wat te doen als een wond niet heelt?

Bij mij is vijf weken geleden een chronische ontsteking weggesneden.Ze hebben deze wond met drie hechtingkjes dichtgenaaid.Twee dagen na verwijderen van de hechtingen sprong de wond weer open.Nu spuit ik er een paar keer per dag vloeibaar pleister op.Waarom sluit deze wond niet?

Toegevoegd na 9 uur:
Dat vloeibaar pleister spuit ik er pas 2 dagen op,en was dat elke keer als ik douche erweer vanaf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24K

Het beste antwoord

Dat zou best aan de vloeibare pleister kunnen liggen. Die sluit de wond wel af van de buitenwereld, maar drukt niet de wondranden tegen elkaar. Sterker nog, hij verhindert de wondranden om elkaar überhaupt te raken. En door dat afsluiten van de buitenwereld kan de wond ook nog lekker gaan broeien. Niet bepaald ideale omstandigheden.

Ik sluit me dus aan bij het antwoord hierboven: meld je als de wiedeweerga bij de dokter. Dat had je al moeten doen toen twee dagen na het verwijderen van de hechtingen de wond weer opensprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Is dat wel een goed idee: twee keer per dag die vloeibaar pleister?
Ik begrijp dat zoiets na uitharding wel dagenlang heel blijft en waterafstotend, ook na diverse douches. Na drie à vier dagen kleurt de onzichtbare pleister echter geleidelijk lichtbruin tot zwart. De vloeibare pleister wordt zichtbaar. Zes dagen blijft die zitten, blijkt uit Amerikaans onderzoek, een gewone pleister anderhalve dag.

Dus misschien ben je er te veel mee bezig.

Een wond moet wel de rust krijgen te herstellen.
Misschien onder een steriel gaasje en verder niets.

Het herstellen hangt ook van je verdere conditie af.

En als je er niet te veel aan doet en het wil nog niet
helen, dan kun je even langs de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over wegsnijden van een chronische ontsteking, en een wond die is dichtgenaaid, dan neem ik toch aan dat daar een arts aan te pas is gekomen!
Na 2 dagen opengesprongen, en het is nu 5 weken later!?
Na ruim 4 weken nog een open wond?
En dan zelf gaan prutsen met vloeibare pleister?

Er is maar één zinnig antwoord mogelijk op je vraag:
Stop direct met klooien en ga naar je arts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Goed antwoord, precies wat ik ook al dacht, nu direct een afspraak maken met de arts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 want adviseren om naar de arts te gaan is goud!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Ja Pienaar dat wordt nog een heel gereken.
Het gaat er dus om, hoeveel dagen na het wegsnijden, die hechtingen eruit zijn gegaan. Ik hoop alleen maar één ding: dat de vraagsteller even naar de dokter gaat. Want een wondje dat niet geneest, daar moeten we niet zelf aan prutsen.
Wonden waarbij sprake is van een ontsteking moeten gedraineerd worden, dat wil zeggen dat ontstekingsmateriaal, wondvocht en pus, de gelegenheid moet hebben om afgevoerd te worden. Dat bereik je door een wond niet helemaal af te sluiten of er een slangetje of iets dergelijks in te bevestigen. Wat ruimer dan normaal hechten kan ook helpen. Door die wond telkenmale dicht te spuiten houd je het probleem juist in stand. Afhankelijk van de grootte had die wond allang genezen moeten zijn, dunkt mij. Ga terug naar je dokter en laat je adequaat behandelen en adviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb zelf een buik wond gehad en daar werd een vacuumpomp opgeplaast die al het pus en verdere rotzooi
op pompte. I.V.M suikerziekte ging de genezing langzamer
Heb de pomp zo'n twee maanden gehad.En moest toen twee maal per dag stieriel verband gebruiken na de wond gespoeld te hebben met azijn sapje(medisch).Al bij al duurde dat zo'n 8 maanden voor de wond dicht was.Misschien ook eens aan de arts vragen of een verwijskaart naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wonden die gehecht worden, worden dat normalitair omdat de wond te groot is om zomaar dicht te groeien (binnen redelijke tijd). Als je hechting binnen enkele dagen open springt, moet je de hechting opnieuw laten zetten. omdat je dat neit gedaan hebt en zelf bent gaan *-en is de wond nog niet geheelt.

Huppatee. terug naar de huisarts en nieuwe hechting er in laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat te doen???

Naar de huisarts!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap niet dat bij chronische ontsteking gehecht is? Bij dieren ,spreek uit ervaring als paraveterinair is niet wijs om ontstoken wond te dichten,er zitten altijd nog bacterien die dan weer opspelen en weer nieuwe ontsteking geeft.
nooit wond afdekken dat er geen lucht bij komt,evt steriel gaasje bij open wond ,maar bedenk wel pus moet er ook uit kunnen.vaak verversen!
Bij dieren(deed het bij mezelf ook) spoelen in biotex groen (1 theelepel op kopje lauwwarm water) daar zit enzym wat goed de bacterien dood,verder omdat ontstoken weefsel groeit slecht ,moet van onderuit weer langzaam herstellen,wel ook antibiotica erbij om nieuwe infectie te voorkomen.Verder wel melden aan de arts evt 1x per week controle. Verder houdt jezelf in de gaten koorts ed.
verder zijn er ook andere oorzaken wond moeilijk heelt bijv door suikerziekte zou toch zeker naar arts gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je hier al veel zinnige antwoorden gekregen hebt, geen uitstel meer : ga naar de arts! by the way: hier werd al aangegeven dat je door suikerziekte e.d. mogelijk minder snel genezende wonden hebt. Maar ook een overconsumptie van suiker zorgt voor slechte heling...