hoeveel suiker moet je minimaal eten voor dat je diabetes krijgt?

ik stond toch eens stil bij hoeveel suikers mensen op een dag wel niet binnen krijgen. ik vraag me af hoeveel je moet eten voor dat je diabetes krijgt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Het beste antwoord

Diabetes ontstaat niet door teveel suiker te eten.

Type 1 diabetes is een ziekte van het afweersysteem waarbij de alvleesklier zeer weinig of geen insuline produceert. Mensen die type 1 diabetes krijgen, zijn vaak jonger dan 20 jaar en krijgen de ziekte meestal wanneer ze kind of jonge volwassene zijn.

Type 2 diabetes wordt vaak geconstateerd bij mensen die te zwaar zijn naarmate ze ouder worden. Dit type diabetes wordt wel 'ouderdomsdiabetes' genoemd.

De derde vorm van diabetes is zwangerschapsdiabetes, een aandoening die zwangere vrouwen in het tweede kwart van de zwangerschap kunnen krijgen. Zwangerschapsdiabetes ontstaat bij ongeveer 4% van alle zwangere vrouwen. Deze vorm van diabetes verdwijnt echter weer nadat de baby geboren is, terwijl type 1 en 2 diabetes chronische aandoeningen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet zo dat als je lange tijd heel veel suiker gebruikt (of andere dingen die voortdurend je bloedsuikerspiegel snel omhoog gooien), je alvleesklier voortdurend heel veel insuline moet produceren, en daardoor oververmoeid kan raken en dan op een gegeven moment kan instorten, waardoor hij dan geen of nauwelijks insuline meer aan kan maken, en je dan dus ook diabetes hebt?
Zo heb ik het namelijk geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zo geleerd hebt, is het waarschijnlijk achterhaald.
Diabetes type 2 komt niet door 'oververmoeidheid' van de alvleesklier (deze blijft gewoon bergen insuline produceren) maar doordat de insulinereceptoren door lichaamsvet niet meer gevoelig genoeg zijn, maw omdat je teveel weegt.
Daarom is gezond eten en veel lichaamsbeweging belangrijk als je geen diabetes 2 wilt.

Andere antwoorden (5)

Je kunt niet concreet zeggen, een mens moet bijvoorbeeld 3 kilo suiker per kwartaal binnen krijgen om suikerziekte te ontwikkelen. Dit kan namelijk niet, en zo werkt het ook niet.

Er zijn mensen die een heel leven matig suiker gebruiken en toch suikerziekte krijgen, je hebt ook mensen die redelijk wat suiker gebruiken, en het nooit ontwikkelen. Er zijn ook zeer jonge kinderen die suikerziekte hebben.

Het ontstaan van suikerziekte heeft verschillende oorzaken.

http://gezondheidsweb.com/gezondheid/kan-je-suikerziekte-krijgen-door-het-eten-van-teveel-suiker/

Er bestaat dus geen echt antwoord op je vraag, maar hopelijk heb je hier wat aan gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ hier heb ik veel aan gehad goed artikel.
Daar is geen zinnig woord over te zeggen, want dat verschilt per mens.

Je suikerspiegel is een soort thermometertje. Iedere keer als je suikers binnen krijgt stijgt je suikerspiegel. Maar gebeurt dit te snel, wat je van slechte suikers krijgt, dan is dat schadelijk voor je. Van slechte suikers stijgt en daalt je suikerspiegel te snel waardoor je hypoglycemie kunt ontwikkelen en dat kan weer leiden tot diabetes.

Met name het langdurig en veelvuldig eten van verkeerde suikers kan leiden tot diabetes. Maar of je aanleg hebt, heeft ook met je genen te maken. Sommige mensen zullen er nooit last van hebben ook al eten ze kilo's suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes heeft niet zozeer met de inname van suiker te maken maar meer met de afvoer en omzetten naar glucose. Wel is de kans op diabetes bij obesitas groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder het te eten kun ook diabetes krijgen, omdat het erfelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf welke hoeveelheid suiker diabetes in de hand werkt is niet te zeggen omdat diabetes door een complex van factoren ontstaat. Wel is zeker dat suiker staat voor geraffineerde voedingsmiddelen waaruit een aantal stoffen zijn gehaald die broodnodig zijn voor de insuline/suikerhuishouding van het lichaam. Geraffineerde suiker werkt daardoor wel degelijk diabetes in de hand. Als je overgewicht krijgt doordat je o.a. veel suiker gebruikt zit je al scheef maar bedenk dat niet alle diabetici overgewicht hebben. Diabetes type 2 is evenzeer een welvaarts- als een gebreksziekte.