Als ik mijn buik intrek, oefen ik dan mijn buikspieren?

Iedereen weet dat je je buikspieren oefent door ze op te spannen en daarna te ontspannen, maar oefen je je buikspieren ook door je buik veel in te trekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.9K

Het beste antwoord

Ja, mits op een juiste manier.
Is een veelgebruikte oefening voor het trainen van de core stability (zoals natazzz reeds zei), wat van belang is voor een sterk spiercorset rondom de wervelkolom. Middels het intrekken van je navel span je onder andere je musculus ransversus abdominis aan. Een belangrijke en grote spier die naar de rug loop (dwarse buikspier)
Het beste is om uit te ademen, dan 'je buik van je broekrand' weg te bewegen (dus intrekken) met ongeveer 10% van je kracht. Dan weer geleidelijk aan doorademen.
Probeer eerst rustig in ruglig, zodat je kunt werken aan een juiste oefeningen.

Het wordt niet geadviseerd om massaal en zeer krachtig je buikspieren in te trekken met het idee een soort van 'wasbordje' te trainen.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)

Andere antwoorden (4)

Ja, zeker weten hier oefen je je buikspieren mee. Of je er een sixpack van krijgt? Dat vraag ik mij af, maar alles helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je buik regelmatig intrekken is goed voor je buikspieren, een plattere buik en je zelfvertrouwen. Trek telkens je buik in als je er aan denkt of wanneer je denkt dat iemand naar je kijkt. Deze gewoonte zorgt voor een slanker uitzicht.

Om je buikspieren echt te trainen zijn er wel betere, meer efficiente oefeningen, die je iedere dag eventjes zou kunnen doen.
Google op buikspieren en je vindt er heel veel.
Hier alvast wat basisoefeningen.
http://www.goedgezond.be/tag/buikspieren/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit resulteert in "borst ademen" wat na verloop van tijd zorgt voor onbewuste hyperventilatie.
Je moet je buik eigenlijk de hele dag (een beetje) intrekken, die hoort altijd onder "basisspanning" te staan. Hiermee zit je rechtop, is je rug recht, en kun je makkelijker je dagelijkse taken uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je buik niet intrekken maar enkel je navel. Als je je buik intrekt ga je verkeert ademen en kan je last krijgen van hyperventilatie. Als je alleen je navel intrekt kun je goed inademen en span je tegelijk de juiste spieren aan voor een goeie corsstabilitie.