Kan het beruik van Melatonine nadelig werken wanneer je Antidepressiva gebruikt, en zo ja, waarom?

Toegevoegd na 29 seconden:
gebruik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (4)

Melatonine is trouwens een tryptamine. De structuur van de stof is sterk gerelateerd aan serotonine en een groot aantal psychedelische research chemicals. Daarom mag Melatonine niet gebruikt worden in combi met MAO remmers. (anti-depressiva)

Read more: http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=19179#ixzz1tM2o5ouf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er wel wat over gelezen ja. Maar op zo'n forum weet je niet altijd waar iemand het vandaag haalt. Heb je een bron buiten een forum?
loginabcde
11 jaar geleden
ik ken diverse mensen die dit wel in combinatie met elkaar gebruiken, gekregen van hun psychiater. Ik weet niet anders dat melatonine een lichaamseigen stof is die alleen maar aangevuld word.
Het lijkt me dat je met melatonine de werking van de antidepressiva tegenwerkt; Melatonine is het slaapopwekkende hormoon terwijl antidepressiva juist op de tegenhanger van dit hormoon, serotonine inwerken. Ik ben geen arts of wat dan ook, maar logischerwijs lijkt mij dat het in ieder geval niet de meest gunstige combinatie van middelen is die je kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Fitzijn : ik ben een ervaringsdeskundige.

Melatonine is een hormoon die mijn lichaam niet genoeg zelf aanmaakt.
Al jaren gebruik ik op recept melatonine 5 mg omdat ik anders niet in slaap val.
Gelijktijdig heb ik anti-depressiva gebruikt en slaappillen.

Geen problemen door deze combinatie van medicijnen gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik het op dit moment ook wel soms, maar ik merk dat ik even weer een terugval hebt in mijn depressie en angst en paniekstoornis. Zit nu op 150 mg Venlafaxine, rond de 2 maanden. Ik hoop dat het normaal is dat je even een terugval kan hebben en het niet aan de melatonine ligt. Gebruik 3 mg Melatonine omdat ik heel moeilijk in slaap komt de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij gebeurde toen het wat beter ging, was dat ik regelmatig vergat om de melatonine in te nemen. Als je optimaal resultaat wilt zou je ze iedere dag moeten innemen, net als slaappillen, omdat je dan kunt plannen wanneer je hoelang gaat slapen.
Ook moest ik uitvogelen wanneer ik het moest innemen, uitproberen. Net als mijn slaappil trouwens. Ik neem de melatonine vlak voor het naar bed gaan in.
3 mg is niet veel, je kunt om 5 mg vragen.
Ik betaal nu 25,=euro voor 90 pillen! Je 'moet' wel bij verschillende apotheken 'shoppen', ik heb jarenlang 25,= euro per maand betaald!!! oplichten noem ik dat voor dezelfde pillen... Ben er voor van apotheek veranderd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie kennis kreeg (van een arts) het advies om juist lang voor het slapen gaan melatonine in te nemen. (ook 5 mg op recept)
Ongeveer 3 a 4 uur van tevoren.
De reden hiervoor is dat je andere je ritme kan gaan verleggen, helemaal als je normaal al laat naar bed gaat.
Ik weet niks over de combi met anti-depressiva, dit is alleen om aan te geven dat er dus meer mogelijkheden zijn. Zelf neem ik een lage dosis, om iets makkelijker in te slapen, maar vooral om iets dieper te slapen.
Ook slik ik magnesium-citraat, hierdoor ben ik o.a. fijner gaan slapen. (leukere dromen)
(magnesium oxide wordt bijna opgenomen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zie je maar, we zijn allemaal verschillend ! dat blijkt wel, wanneer ik mijn kleine melatonine 5 mg pilletje inneem en ik ben niet binnen 5 minuten opgestaan om naar bed te gaan, val ik in slaap ! Het is me niet één, niet twee, maar veel vaker gebeurd dat ik vóór de pc in slaap val (beter dan in bed) en 2 tot 3 uur later wakker wordt, midden in de nacht ! Wat je trouwens zegt over 3 a 4 uur van tevoren geldt bij mij voor de slaappil, hoe later ik die inneem, zoveel moeilijker is opstaan de volgende dag !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist niet dat melatonine zo snel kon werken.
5mg is niet weinig (ook niet zeer veel).
Misschien dat de combinatie met antidepressiva de werking toch beïnvloed wordt, of je bent er gewoon gevoelig voor.
Zolang je maar lekker slaapt.
Melatonine zorgt voor een goede nachtrust. Maar als je depressief bent heb je de neiging om veel te slapen. Waarom zul je dan een stof gaan innemen die je slaperig maakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt niet helemaal wat je zegt. Ik kamp zelf jaren met een depressie en je hebt inderdaad momenten dat je veel slaapt maar ook momenten dat je niet veel slaapt. Ook een bijwerking bij het gebruik van AD kan slecht slapen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb jaren heel slecht geslapen, zelfs met slaappil. Toen opgehouden met slaappillen en later in combinatie met andere antidepressiva toch weer slaappillen om diep te kunnen slapen, ik ben altijd moe en dan kun je niet in slaap vallen...... En daar zijn dus de Melatonine pilletjes voor bij mij. Het werkt, gelukkig.
loginabcde
11 jaar geleden
van een depressie ga je ook liggen malen en val je alsnog niet in slaap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van een depressie zit ik te malen, sta ik te malen en lig ik te malen, daarom gebruik ik slaappillen om door te slapen en melatonine om in slaap te vallen.