Is er met zo'n eiwitrijke eetschema kans op een serotonine-syndroom???

Hi everyone,

ik ben een 23-jarige jonge kerel, 1m81 en 57kg en net begonnen met sporten (gewichtheffen) en veel eten want ik ben ondergewicht...

Binnenkort moet ik echter met een antidepressivum starten (SSRI) omdat ik heel veel angsten heb en vele andere klachten.

Ik heb een voedingsschema die ik al zo'n 10 dagen correct probeer uit te voeren en kort gezegd krijg ik dagelijks plus/minus 150gr eiwitten binnen.

Mijn eiwitten haal ik uit 2 maal dagelijks 75gr kipfilet te eten (150gr totaal) plus 100gr vette vis dagelijks.

Daarnaast gebruik ik ook een pure proteïne shake (poedervorm) met wat vloeistof, hier neem ik dagelijks 2x 30gr van waar in totaal 48gr eiwitten zitten in totaal, maar ook tryptophaan... over de koolhydraten zal ik niet schrijven wat dit heeft geen gevolgen op de serotonine...

mijn vraag (en waar ik voor vrees) is; of ik met dit eetschema en deze voedingsmiddelen samen met zo'n ssri (antidepressiva) een risico bestaat om een serotonine-syndroom te ontwikkelen of moet ik mij geen zorgen maken met deze dosissen eiwitten die ik nu gebruik???

wie stelt mij gerust aub want dit vreet mijn hoofd de laatste dagen :(

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb gewoon schrik omdat ik ooit gelezen heb dat het gebruiken van Tryptophaan samen met een ssri gevaarlijk kan zijn, klopt dat degelijk? hoe zit het precies in elkaar aub?

hopelijk krijg ik een aantal nuttige reacties
en hopelijk hoef ik die 150gr eiwitten niet te verlagen want ik heb ze echt nodig om spiermassa te kweken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Neen je loopt geen enkel risico. je kan eventueel de dosis antidepressiva verdubbelen als het effect daalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft hier écht niet voor te vrezen. Je kunt misschien zelfs je eetschema iets verlagen,want van de meeste anti deppresiva word je iets dikker. Maar het is even afwachten of dit ook bij jou gebeurt. Van de meeste anti deppresiva merk je na 6 tot 8 wkn pas resultaat (je stemming,angsten etc) overleg bij n te lage of hoge doses altyd met je behandelend arts. Sterkte ermee,grtjs dream
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat je echt een risico loopt. Je hebt twee soorten serotonine aanmakers. L-tryptofaan en 5HTP (als ik er naast zit met de termen dan spijt me dat). L-trytofaan kan je zien als een basisgrondstof waar je lichaam vervolgens zelf serotonine van maakt. Je loopt hierbij geen risico op serotonine-syndroom omdat je lichaam zelf de aanmaak bepaald (is het nodig: nee, dan maak ik het niet.)

5HTP is een al verwerkte vorm van serotonine. Dit slik je en je krijgt gelijk een 'boost' op je serotonine niveau. 5HTP is wel gevaarlijk omdat je lichaam het niet reguleert.

Ik denk dat je wel goed zit, maar als je het echt niet zeker weet zou ik even naar je huisarts gaan. Die weet misschien meer of kan je in ieder geval doorverwijzen.

Heel veel succes met het trainen, het is de moeite waard hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven wordt gezegd. Tryptofaan is een aminozuur waar je lichaam serotonine van kan maken maar daar zijn wel meerdere stappen voor nodig. 5 htp zoals Griffonia plant is de directe vorm van serotonine en dien je nooit samen met je MAO remmers te nemen ivm met een kans op dit syndroom. Net zoals Sint jans kruid wat weer de werking van dit soort medicijnen remt.

Tryptofaan zit ook in eieren, vlees, vis en dus deze shake en bevat alle essentiële aminozuren. Je hoeft niet bang te zijn dat tryptofaan in deze producten een negatief effect heeft, omdat je te maken met aminozuur competitie. Je lichaam moet eerst alle aminozuren ontrafelen en dan blijft er weinig tryptofaan over. Ik zou wel voor de zekerheid geen extra L tryptofaan ( supplementen) in pure vorm nemen.

Ps. Ik denk dat je goed bezig bent. Je verdiept je in de materie en laat je door andere informeren. Vertrouw op jezelf dat de weg die je bent ingeslagen een zoektocht is naar een positieve balans in je leven.

Onderzoek alles en behoud het goede ;-)

Succes