Hoe kan ik langer mijn concentratie behouden tijdens het leren?

Ik heb erg veel moeite met lang concentreren tijdens het leren, mijn gedachten dwalen snel af en als ik eenmaal stop dan doe ik zo een uur iets anders om niet te hoeven leren.. Ik heb al met homeopatische middeltjes gewerkt, ritalin, koffie.. Noem het maar op! Heeft iemand nog andere alternatieven die ik zonder doktersrecept kan gebruiken, of misschien tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wellicht helpt het om een liedje te luisteren waar jij opgewekt van raakt.
Verder misschien even je gezicht wassen / verfrissen met koud water, dan wordt je wellicht wat helderer.
En wat afwisseling tussen het werk, bijvoorbeeld:
Wiskunde-engels-sociale levens beschouwing(slv) - wiskunde.
Of weer iets anders.

Veel plezier (uhum..) bij het leren!

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nouw, ik denk dat veel jongeren het niet leuk vinden :)
Maar denk niet dat mijn laatste zin het veel erger maakt.. Maar je reactie klopt verder wel dat als je iets met tegenzin doet je ook sneller afgeleid bent.
Daarom ook dat afwisseling met leuke dingen fijner is tijdens leren:)

Andere antwoorden (5)

http://www.goeievraag.nl/vraag/behoud-concentratie.10492
Misschien heb je hier iets aan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je goed gegeten hebt voor je met leren begint.
En zorg voor drinken onder handbereik, zodat je niet elke keer naar de keuken moet om het te halen.

Zet je telefoon uit.

Zorg voor een comfortabele temperatuur.

Indien je er muziek bij wilt, zorg dan voor muziek zonder tekst.

Zorg voor een goed verlichte werk/leerplek.

Zorg voor een opgeruimde werk/leerplek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed advies plus
Ik heb indertijd veel baat gehad bij het boekje "Huiswerk, maak er wat van!" van R. Schoufour.
Een van de tips die daar in staat is dat je bijvoorbeeld 45 minuten huiswerk maakt, en daarna 15 minuten even relaxt.
De tips vereisen overigens wel wat doorzettingsvermogen en zelfdiscipline.
Geen idee of het boekje überhaupt nog verkrijgbaar is in de boekhandel.

Een rustige en opgeruimde werkomgeving helpt misschien ook.
Er bestaan ook cd's met speciaal geselecteerde muziek om het studeren te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook kunt veranderen is je interessegebied. Wanneer het je niet interesseert wat je moet leren, laat je je ook sneller afleiden. Je zegt het zelf al: als je eenmaal stopt, doe je zo een uur iets anders om niet te hoeven leren. Volgens mij heb je dan een hele portie tegenzin te overwinnen.

Dat kun je overwinnen door je voor het onderwerp te interesseren. Wat voor studie doe je? Stel jezelf vragen bij het leren, vragen die er volgens jou echt toe doen.

Lees hardop voor wat er staat, herhaal het desnoods om het tot je door te laten dringen, schrijf je vragen op en kijk of je antwoorden kunt vinden.

Zeg niet: 'Ik ben afgeleid' maar 'Ik laat me afleiden'. Jij bent verantwoordelijk voor wat je doet. Je kunt niet voorkomen dat vogels over je hoofd vliegen, je kunt wel voorkomen dat ze een nestje op je hoofd bouwen. Je kunt niet voorkomen dat een gedachte je hoofd binnen fladdert, maar je kunt er wel voor kiezen om er niet op in te gaan.

Gedachten werken vaak met associaties. Als je in de leerstof het woord 'vakantie' leest, kan je al gauw denken aan je laatste vakantie, wat je daar allemaal hebt uitgespookt en hupsakee, je bent al afgedwaald. Geef jezelf dan een schop onder de kont, zeg hardop: 'Heeft dat hiermee te maken? Nee? Dan verder lezen!' Je moet ook streng voor jezelf zijn als je leert. Zo train je je hersens en dat vereist discipline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een schema, verdeel de tijd die je moet leren in, in blokjes van ongeveer 45 minuten.
Ga na die 45 min even een blokje om met de hond (als je die hebt) of ga even een praatje maken met iemand, eet een drink wat en begin dan weer aan een volgende 45 minuten.
Vergeet niet in je schema een dikke streep te zetten door die eerste 45 minuten, niets zo heerlijk als dingen weg kunnen strepen.

Naar middeltjes moet je niet grijpen, die maken je of duf of hyper, dus dat helpt echt niet.