Waarom is het beter je raam dicht te doen van de auto als je door een tunnel gaat?

mijn vriend doet altijd het raam dicht van de auto als we door een tunnel gaan omdat hij zegt dat je anders eerder dood gaat maar wat is er precies zo schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er iets ontploft komt de schokgolf in ieder geval iets minder door je auto geen.. (als het raam niet kapot springt?)

Het beste antwoord

De uitlaatgassen zijn een stuk geconcentreerder als in de open lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de uitlaatgassen van benzine- en dieselauto's zit veel fijnstof. Dit fijnstof waait in de open lucht weg en wordt veel eerder verspreid. In een tunnel blijft de fijnstof hangen. Daarom doe je er goed aan ramen dicht te doen en de ventilatie tijdelijk uit te zetten op het moment dat je de tunnel in gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Goos1307 - In benzine zit wel degelijk fijnstof, misschien nog wel meer als in diesel. Logisch natuurlijk ook: wat er uit je uitlaat komt is niet pure zuurstof, maar ook gewoon lekker zwart en giftig. Ik heb even een linkje voor je opgezocht: http://www.petrochem.nl/benzine-grotere-veroorzaker-secundair-fijnstof.84028.lynkx