welk sterrenbeeld komt het meest voor?

oftewel, in welke maand worden de meeste kindjes geboren?... ik kan me niet voorstellen dat er in elke maand precies even veel baby's worden geboren...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hier een grappig kaartje van het CBS over het jaar 2002. Sterrenbeelden zul je zelf even moeten invullen. Het plaatje zegt natuurlijk niet alles; het is maar één jaar, maar toont wel aan dat er maandelijkse verschillen zijn. Als je nòg zo'n grafiekje zou weten te vinden over een ander jaar, en het vertoont dezelfde trend, dan weten we al heel wat meer ;-)

Bronnen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolk...

Tweelingen.

leeuwen

Wij hebben persoonlijk altijd erg veel verjaardagen in februari en in april. Onze kinderen zijn zelfs in die maanden geboren. Voor mijn gevoel zijn er erg veel watermannen en rammen. Toegevoegd na 2 minuten: Volgens mij zijn er ook vast wel redenen te bedenken waarom er in bepaalde maanden meer kinderen geboren worden, zoals de lente en dan 9 maanden later.

Niet in elke maand evenveel: in januari, maart, mei, juli, augustus, oktober en december worden relatief het meeste kinderen geboren. Alle andere verschillen zijn toevallig, maar worden in de loop van meerdere jaren vereffend.

Dat ligt eraan wat jij als sterrenbeeld beschouwt. Neem je de theoretische definitie volgens de westerse astrologie, dan maakt het niet uit - elk sterrenbeeld is volgens die leer precies even groot, dus elk sterrenbeeld is even lang actief. Als er al verschil is, zal dat alleen kunnen komen doordat in bepaalde maanden meer kinderen worden geboren dan in andere maanden. Neem je de werkelijkheid - met andere woorden, sla je de theorieboekjes dicht en ga je naar buiten - dan zie je de sterrenbeelden zoals ze werkelijk aan de hemel staan. Dan zie je dat maagd veruit het grootste sterrenbeeld is: ongeveer van 16 september tot 31 oktober. Alle andere sterrenbeelden zijn veel korter actief. Zolang de variatie in aantallen geboortes per maand dus kleiner is dan de variatie in grootte van de sterrenbeelden, zal dat laatste de belangrijkste factor zijn. Dat betekent, dat het meest voorkomende sterrenbeeld de Maagd is. Toegevoegd na 51 seconden:   Er zijn ook andere astrologieën dan de westerse. Die hebben andere opvattingen over de sterrenbeelden. Die ken ik echter niet goed genoeg om er hier iets over te kunnen zeggen.

ja en daarbhj feb heeft 2 of 3 dagen minder dan de andere maanden en dan heb je nog maanden met 30 dagen. Stroomuitval en warmte speelt ook een rol.

boogschutters, 9 mnd na de carnaval

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100