Waarom moet ik een desinfecterend middel gebruiken als in een wondje heb de infectie heeft al plaats gevonden

Uitspoelen met kraanwater kan toch ook heel goed, daarna afdeppen en een pleister er op.

Toegevoegd na 2 minuten:
in = ik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Desinfecterende middelen doden niet alleen een aantal (niet alle) ziektekiemen maar vernietigen ook weefsel dat hard nodig is voor de genezing. Wat je stelt is eigenlijk helemaal goed: je moet de huid en het materiaal waarmee je in aanraking komt desinfecteren vóórdat je een wond oploopt. In de praktijk lukt dat natuurlijk niet bij per ongeluk opgelopen wonden. Die kun je het beste goed uitspoelen met gewoon kraanwater. Snijwonden bloeden meestal al redelijk schoon en bij schaafwonden kan het helpen om zand etc. weg te boenen met een prop steriel gaas en water. Op die manier zorg je ervoor dat de wond van binnenuit kan genezen. Is het een diepe wond die met (straat)vuil in aanraking is geweest dan doe je er goed aan contact met de huisarts of de HAP op te nemen voor tetanuspreventie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niemand gebiedt je een desïnfecterend middel te gebruiken. Voor een klein wondje hoeft dat helemaal niet. Als je gekrabt bent door een kat zou ik het overigens wél doen, maar als je bv een sneetje van een keukenmes hebt lijkt het me niet zo nodig.
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ik bedoelde met een keukenmes eigenlijk een aardappelmes. Daar snijd ik geen vlees mee. Die grote messen noem ik altijd slagersmes.
Een wondje dat net ontstaan is, hoeft nog niet geïnfecteerd te zijn. Als het vuil en de bacteriën die eventueel in het wondje zitten, kunnen een infectie veroorzaken. Daarom is spoelen in ieder geval al goed. Bij een klein oppervlakkig wondje, dat niet is ontstaan uit contact met 'vies' materiaal (straat, roest) dan is een desinfecterend middel ook niet zo hard nodig.
Bij een groter wondje, een vies wondje of een wondje dat vaak in aanraking kan komen met bacteriën, zoals een wondje op je handen, dan is het goed toch even te desinfecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belang zit hem in het niet verder verspreiden door bv krabeffect.