Hoe ga ik met de eigenschap om van alles dubbel bevestigd willen hebben?

Ik heb een vervelende eigenschap, ik wil altijd alles meerdere keren bevestigd hebben. Als ik van huis ga, dan controleer ik of de deur op slot zit. Dan zit ik na 10 min in de auto en dan denk ik: De deur zit toch wel op slot he? En dan ga ik terug om het weer te checken.. Al weet ik voor 99,9999% zeker dat het zo is. Deze eigenschap dwarsboomt mij niet alleen in mijn prive leven maar ook op mijn werk aangezien ik daar veel verantwoordelijkheid heb in mijn vak. Ik wordt er echt gek van. Hoe ga ik hiermee om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

Dat is vrij eenvoudig op te lossen: je moet er beter bij nadenken.

Als je dus de eerste keer checkt of de deur op slot zit moet je tegen jezelf zeggen (letterlijk): Ik heb NU gecontroleerd en de deur is op slot! Liefst hardop als niemand je hoort. Als je dan in de auto zit herinner je je beter dat je het al gecheckt hebt. Omdat je dit zo vaak doet per week twijfel je aan jezelf.

Je moet er dus even met je koppie bij zijn. Als je dan in de auto zit moet je ook niet meer teruggaan want je weet het zeker. Geef daar dan niet meer aan toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
kost ook tijd maar ik zou een lijst maken. deur op slot doen, streep erdoor. misschien dat je dat tijdelijk kan gebruiken. kom je er dan niet zou ik toch met een arts gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt niet eenvoudig om ervan af te komen. Het is een stoornis in de hersenen en die kan er zomaar insluipen. Je kunt het zien als een angstoornis, een obsessie en men noemt het dan ook een 'dwangneurose'.
Vaak heb je al een gen bij je uit je familie waardoor je het ontwikkelt.
Je bent ook echt niet de enigste die dit heeft hoor, want veel mensen hebben vaak de behoefte om zich
zelf steeds te controleren en vaak zijn dit mensen die perfectionistisch ingesteld zijn of die heel onzeker en angstig zijn. Iets zegt ze om te controleren en dit zet zich zo vast in hun hoofd, dat ze niet eerder rusten voordat ze het gecontroleerd/gedaan hebben. Het gevaar bestaat erin dat zich dit steeds vaker voordoet en dat het jouw leven kan gaan beheersen.
Het beste is om eens bij je huisarts langs te gaan en deze een verwijsbrief voor een psycholoog te laten geven.
Daar zal je beginnen met het invullen van heel veel vragen om er samen uit te komen waarin de oorzaak van dit probleem ligt. Veel praten en samen een plan van aanpak maken, daar zal je mee beginnen. Het is echt een gedragsherapie die je zult krijgen en het ligt er net aan hoe erg deze stoornis zich ontwikkeld heeft, of medicatie in de vorm van neurotransmitters ondersteunende medicijnen gegeven wordt om het de hersenen wat makkelijker te maken. Vaak gaat het daarmee sneller.
Uit zichzelf gaat dit niet weg en wordt daarentegen wél vaak erger als je er niets mee doet. Lees eens mijn bron, erg interessant! Hij is geschreven door een beginnnend huisarts die hetzelfde heeft meegemaakt en het heel goed heeft uitgelegd.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het nogal wat om, zonder verdere informatie van de vraagsteller, te stellen dat de vraagsteller een stoornis heeft..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, heel veel mensen hebben dit en dat komt vaak ook gewoon door het niet bewust nadenken en natuurlijk wordt het een beetje een gewoonte maar daar kun je echt nog wel zelf vanaf komen. Als het je functioneren gaat belemmer is het pas tijd om contact op te nemen met je huisarts. Vergelijk het met een liftfobie: daar is prima mee te leven als je niet in een flat woont en ook op je werk geen lift tegenkomt en die ene keer gewoon de trap neemt. Als je je huis niet meer uit kunt doordat je op 10 hoog woont wordt het tijd om er iets aan te doen met hulp. Daarvoor hoeft dat helemaal niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
+ De vragensteller geeft duidelijk aan dat het hem/haar belemmert in zijn/haar normale, dagelijks functioneren en dat hij/zij "er gek van wordt". De kritiek op het antwoord van AMC vind ik dan ook niet terecht.
amc
12 jaar geleden
Pieter 2011@ dank je voor het support. Ik had het nl. ook zo gelezen en begrepen dat ze er zelf gek van werd en dan is het in mijn vizie niet normaal meer. Vraagsteller zal er dan ook echt problemen mee hebben en het is dan een stoornis die je in het normale functioneren behindert.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan. Goed artikel trouwens dat je bij je antwoord plaatste! Ook daaruit blijkt dat het vaak "klein begint" en de klachten ongemerkt toenemen. Feit is bovendien dat het vaak samengaat met depressieve gevoelens en neiging tot perfectionisme.
amc
12 jaar geleden
klopt helemaal, daarom gaf ik ook aan dat ze er iets mee moet doen als het voor haar gevoel al te ver gaat.
Vond het zelf ook een goed artikel by the way. Bedankt voor je fijne reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meer je huis uit kunnen omdat je de lift niet in durft en je op 10 hoog woont vind ik anders dan 'gek worden' omdat je alles steeds moet controleren. Ik word ook wel eens ergens gek van en ik vind dat je eerst moet proberen of het lukt door overal goed bij na te denken want dat is echt vaak gewoon de oplossing en dat zul je ook leren als je wel hulp gaat zoeken. Verder denk ik dat het bij de vraagsteller echt niet zo is als bij diegene in jouw gegeven link. In dat geval helpt het inderdaad NIET om er goed bij na te denken want zij kwam niet eens bij het gasfornuis vandaan. Dan ben je inderdaad te ver heen. Daar had de vraagsteller het niet over (meer dan 1 of 2x teruggaan) Kortom: goed advies voor de vraagsteller om in het achterhoofd te houden als mijn advies niet helpt EN als het steeds erger wordt.