Bij de prikpil, depot provera, heb je een heel goede kans niet meer ongesteld te worden. Let wel, deze "pil" is zeker niet zonder nadelen.
Een ervan is dat het tot wel 1 1/2 jaar kan duren voor je menstruatie weer op gang komt eens je gestopt bent.
Overleg met je huisarts.
9 jaar geleden
Hormonale anticonceptie in elk geval. De prikpil staat er denk ik het meest om bekend. Die werkt - in tegenstelling tot de 'gewone' pil - met één type hormoon. Datzelfde geldt voor het hormoonhoudend spiraaltje (Mirena), het hormoonstaafje in de bovenarm (Implanon) en de mini-pil.

Nadelen: bij het hormoonspiraal kan inbrengen pijnlijk zijn en komt aan het begin vaak bloedverlies voor, Implanon kan een littekentje achterlaten in je arm, voor de prikpil moet je elke drie maanden naar je huisarts en de mini-pil moet je - i.t.t. de veel vaker gebruikte combinatiepil - elke dag op dezelfde tijd slikken. Spiraal of staafje werkt ongeveer drie jaar en heb je tot die tijd geen omkijken naar. Dat betekent wel dat het minder geschikt is als je binnen die tijd zwanger zou willen worden. Ze kunnen natuurlijk eerder verwijderd worden, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat het langere tijd kan duren voor je vruchtbaarheid terug komt. Datzelfde geldt voor de prikpil: daarbij is geen medische handeling nodig om zwanger te kunnen worden; je haalt dan gewoon je volgende injectie niet. Maar evengoed kan het lang (soms een jaar of langer, soms ook veel korter) duren voordat je cyclus terug is. Een ander nadeel is dat als je lastige bijwerkingen ervaart, die ook langer aanhouden zodra je besluit te stoppen met de anticonceptie-methode die je gebruikt. De mini-pil heeft die bezwaren niet.

Bij alle genoemde methodes wordt bij de meeste vrouwen het bloedverlies veel minder en blijft het uiteindelijk helemaal weg. Nadeel is dat je er weinig invloed op hebt: bij vrouwen die - vaak licht - bloedverlies houden, is dat vaak onregelmatig. Een alternatief kan zijn de combinatiepil in al zijn variaties qua toediening: gewone pil, pilpleister of vaginale ringen (Nuvaring). Die gebruik je dan continu, dus zonder stopweek. Ook dat is niet helamaal voorspelbaar: sommige vrouwen krijgen heel snel doorbraakbloedingen of andere klachten als ze geen stopweek houden, hoewel dat vaak na verloop van tijd wel afzwakt. Er zijn genoeg vrouwen die rustig de pil een paar maanden tot een jaar kunnen slikken zonder bloedingen. Persoonlijk vind ik het voordeel van deze methode dat je invloed kunt uitoefenen op het tijdstip van je bloedingen. Je kunt eens in zoveel tijd een stopweek houden om onverwacht tussentijds bloedverlies vóór te zijn, terwijl je bij de progesteron-alleen methodes totaal geen invloed hebt op eventueel bloedverlies. Maar jouw voorkeur kan natuurlijk heel anders zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Wacht:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spiraal kan 5 jaar blijven zitten, geen 3. Ik kwam ruimte tekort en bij het plakken, knippen en samenvoegen is anderhalve zin weggevallen waar dat in stond. Maar vijf jaar dus, geen drie. Drie jaar geldt voor Implanon. (Zou dat de reden zijn van die min? Ik ben wel benieuwd, want ik vraag me af wat er anders mis zou kunnen zijn met mijn antwoord. Had ik percentages moeten geven van hoeveel vrouwen nog (onregelmatig) bloedverlies hebben bij een spiraaltje of de prikpil? Vindt iemand dat ik mijn persoonlijke mening voor me had moeten houden? Had ik moeten zeggen dat een eventueel litteken bij de implanon niet standaard is? Dat had ik eerst uitgelegd, maar omdat er geen ruimte voor was heb ik dat gewijzigd in "kan...".
Rieneke1
9 jaar geleden
Aan een geheime minnaar moet je je niet storen Lies.
Niet onderbouwde minnen kan je maar zo krijgen omdat iemand met het verkeerde been uit bed is gestapt.
Spiraaltje, Implanon, anticonceptie-pil doorslikken, sterilisatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
De derde optie heeft niet als resultaat dat er geen bloeding meer optreedt. Bij elke vrouw breekt het op een gegeven moment toch door. Letterlijk is het weliswaar geen menstruatie, maar ik denk dat het vraagstelster om de bloeding gaat.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ook na sterilisatie gaan de bloedingen gewoon door, soms nog heftiger als je eerst de pil slikte.