Kan ik zwanger raken of niet? Werkt de pil op deze manier?

Hoi, ik heb een vraag!
Ik ben laatst gestopt met de pil, en heb toen een paar keer onveilige sex gehad, diegene trekt zich wel terug zegmaar (ook niet 100% betrouwbaar), maar heb ook 2 keer de morning after gebruikt. Op internet staat dat je niet te vaak morning after pil moet gebruiken (logisch eigenlijk, het is geen standaard voorbehoedsmiddel zoals een condoom bijv en het is duur haha). De laatste keer onveilige sex heb ik dus geen morning after gebruikt, maar ik zat m zo te stressen, want ik wil niet zwanger raken, dat ik de pil weer ben gaan slikken. Ik zocht namelijk op wat ik het beste kon doen, maar nergens een goed antwoord. Na 7 dagen de pil slikken ben je weer beschermd, en omdat je eig geen eicel hebt met t slikken van de pil, dacht ik dat het misschien zou helpen? (Weet iemand dat of was dit dom bedacht?) In ieder geval, kreeg ik gelijk een slechte huid, voelde ik mij somber en minder energiek, heb eetbuien etc. Ik wil dus gelijk weer stoppen.
Maar hier komt ie: stel ik heb zondag onveilige sex gehad en zondag begin ik weer opnieuw met de pil slikken, het is nu 3 dagen later en ik stop er mee, hoe groot is de kans dat ik alsnog zwanger kan raken?
Of kan ik op dit moment terwijl ik de pil 4 dagen heb geslikt ook al zwanger raken? (Omdat sperma iets van 5 dagen kunnen overleven daar)
En word ik daarna al 'ongesteld' of werkt dat pas na 1 hele strip te hebben geslikt?
Kan iemand mij dit vertellen/uitleggen?
En ja, next time gebruik k gewoon een condoom ;)

een jaar geleden
1.8K
Amadea
een jaar geleden
De kans is aanwezig dat jij inmiddels zwanger bent. Je houdt geen zwangerschap tegen door pas ná gemeenschap de anticonceptiepil te gaan slikken. Het heeft geen zin alleen af en toe een paar dagen de pil te slikken. Dat moet je drie weken lang trouw elke dag doen om daarna een stopweek te houden en dan weer opnieuw drie weken slikken. Of je gaat gewoon door met het elke dag een pil slikken totdat je uiteindelijk een doorbraakbloeding krijgt. Misschien is de prikpil een beter optie voor jou?
HeerVoldemort
een jaar geleden
@Amadea prikpil kan een verschrikking zijn. Ik heb hem jarenlang gebruikt. En allerlei klachten ervan gehad, klachten waarvan ik niet eens wist dat ze erdoor veroorzaakt werden. Maar toen ik er mee stopte waren die klachten ineens weg: - Hoofdpijn
- Ontstekingen (bulten)
- Geen libido
- Moodswings
- Heeft na het stoppen 4 jaar geduurt om zwanger te raken, dit is uiteindelijk gelukt door kunstmatige inseminatie. De prikpil, Depoprovera wordt in Amerika gebruikt om zeden delinquenten chemisch te kastreren, het is echt meuk! Nee ik kan niemand de prikpil meer aanraden, voordelen wegen niet op tegen de nadelen. @Sennyya Misschien dat de koperspiraal een oplossing voor jou is? Dat is een hormoonvrij voorbehoedmiddel. En anders in het vervolg toch condooms of goed opletten met de data wanneer je seks hebt (uiteindelijk zijn er maar een paar dagen per cyclus dat je zwanger kan raken)
https://www.24baby.nl/zwanger-worden/hoe-zwanger-worden/vruchtbare-dagen-ovulatie-berekenen/
goev
een jaar geleden
Uit je verhaal probeer ik op te maken dat je de pil niet gebruikt vanwege gezondheidsredenen. Ik zou je toch echt aanraden om welke vorm van anticonceptie dan ook te gebruiken. Condoom, prikpil e.d. Op de basisschool hebben we al geleerd dat terugtrekken niet werkt tegen zwanger worden.
Ritsuka
een jaar geleden
Je bent een gevaarlijk spelletje aan het spelen zo.
De pil werkt alleen als je deze volgens schema slikt, niet als je het af en toe neemt. Heb je al eens een andere pil geprobeerd? Ik reageerde veel beter op de minipil.
HannekeJanssen
een jaar geleden
@Ritsuka: ik zou de minipil niet aanraden aan iemand die zó onregelmatig slikt - dat geeft nóg slechtere bescherming dan een "gewone" pil die je te onregelmatig inneemt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
De morningafterpil is natuurlijk ook ongezond voor je lichaam. Staat een bepaalde termijn voor na hoeveel dagen de gewone pil dan weer betrouwbaar is maar is volgens mij langer dan een week.
Wat je gezondheid betreft beter een pessarium of condoom. Koperspiraal kan ook nog een optie zijn maar heeft ook invloed op je gezondheid.

Antwoorden (1)

De pil werkt als je deze dagelijks slikt en niet als je deze alleen slikt op de dagen dat je seks hebt. Als je de pil alleen slikt op de dagen, dat je denkt dat je anticonceptie nodig hebt is de pil niet betrouwbaar, dus is er een grotere kans dat je toch zwanger wordt.
Je geeft niet aan waarom je bent gestopt met de pil. Daar zal je een goede reden voor hebben, want deze vorm van anticonceptie is niet voor iedereen de beste vorm. Maar voor veilige seks (minste kans op zwangerschap) is alleen een condoom mogelijk niet voldoende. Je kunt het beste met je huisarts in gesprek gaan over andere mogelijkheden voor anticonceptie, die jou goed beschermen en die ook goed bij jou past.
een jaar geleden